LIVET OCH LITE TILL

onsdag 5 november 2008

.midnattsgrus

Vaknar av att någon kryper över mig och perforerar min lårmuskulatur med små, vassa knän.

Gnuggar gruset ur ögonen och följer de vacklande stegen mot toaletten. Det var tydligen inte förhandligsbart att jag skulle få ligga kvar under mitt varma täcke.

Utan att tända krånglar femåringen sig upp på toalettstolen. Jag lutar mig mot dörrkarmen och kisar på henne genom smala springor. Ser i dimman att hon sträcker sig mot handfatet. Uppenbarligen hade momentet att torka sig rationaliserats bort, vilken jag påperkar. Hon stannar upp i sin rörelse och tittar upp mot mig. Sträcker sig istället efter handduken.

Övertydlighet i midnattsgrus rekommenderas!

2 kommentarer:

Tommy sa...

Vilken härlig vardagssituation. Jag blev glad av att läsa den.

Mrs Li sa...

Ha ha ha! Underbart!