LIVET OCH LITE TILL

tisdag 11 november 2008

.it's a man's world

Följer en länk som leder till en artikel om seglivade myter om kvinnor i karriären. Om att man inte skulle tjäna pengar på jämställdhet, om att det nästan inte finns några kvinnliga förebilder, om att kvinnor inte vill göra karriär, om att ....ja, ja, ni fattar.


Nästa rubrik lyder: våld mot kvinnor i arbetslivet ökar.


Tro fan det! Vi måste ju ta till våld för att komma någonstans och dörrvakten är en stor och fet mansgris, som uppenbarligen slår tillbaka när vi försöker pressa oss förbi.



Hörde jag någon grymta?

6 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Om kvinnor sen åxå lär sig hålla upp dörren till andra kvinnor så vore snart den fete mansgrisen till dörrvakt utan jobb!

Howdy Sailor sa...

Vardagslyx, jag håller med dig av egna erfarenheter men hoppas det är en generalisering. När jag förhandlade mig till ett rejält lönelyft tyckte jag själv att jag banade väg för andra kvinnor. Ändå var det flera som reagerade med att "Varför ska hon få?". När min manliga kollega fick höjd lön blev det bara gratulationer.

Anonym sa...

Ja ni tjejjer är bar duktiga på o gräva era gravar själv utan att vi killar behöver hjälpa till, tillochme så att jag tror det är vanligare att det är tjejjer som mobbar varandra än att killar mobbar varandra eller killar mobbar tjejjer.
/Krille

Maria sa...

Mobbning i grupper är kopplade till social rang snarare än kön, det vill säga om flera i en grupp konkurrerar om platser längre upp tenderar det att bråkas mer, eftersom endast några få anses kunna nå de "högre" platserna. När någon markerar att de vill ha mer makt och det finns "risk" för att denne lyckas blir den personen ett hot för övriga gruppen som påminns om sin "lägre rang". Har forskats på i brittiska industrimiljöer bland annat som, som bekant, mest består av män. Att detta mobbande ska vara vanligare bland kvinnor har alltså sin förklaring.

För lite positiv jaha-forskning apropå ämnet jämställdhet - klicka här!

Comvidare sa...

Bra länk där Maria. Den artikeln ska jag trycka på inbjudningarna till bröllopet. Typ.

Steina sa...

jag som inte är intresserad av män på något annat sätt än jag är intresserad av vilka vänner som helst, har aldrig haft problem med att hävda mig som människa mot män - jag behöver ju inte tänka på hur jag för mig eller att jag kanske skulle tappa raggpoäng...(trots det har jag fått måååånga erbjudanden genom åren)
Om kvinnor skulle låta bli att försöka vara så sexuellt attraktiva inför alla dessa hanar skulle det kanske lösa en hel del av den här problematiken....
Det ÄR faktiskt lika svårt att ta en fjollig kvinna på allvar som en fjollig man...