LIVET OCH LITE TILL

tisdag 11 november 2008

.vad gjorde du när....

...du hörde att Anna Lind mördats?
Nyss ätit en hotellfrukost i Göteborg och vandrade mellan badrummet och nyheterna och la de sista detaljerna till min ytlighet. Minns nyhetsreportens min i detalj.

...du hörde att flygplan hade kraschat in i Twin Towers?
Vandrade nerför trappan efter en föreläsning i Östersund när föreläsaren kom rusade tillbaka med andan i halsen för att berätta om kraschen. Såg inga bilder förrän långt senare på dagen, men hörde allt i bilradion på vägen hem.

...du hörde om Princess Di's olycka?
Mötte en man påväg till hyreshuset som jag bodde i och som frågade om jag visste. Hade aldrig pratat med honom tidigare och aldrig sen.

...du hörde att Olof Palme mördats?
Inget minne.


Ni kanske har andra kristallklara minnen från fler historiska tillfällen? Låt höra! Komplettera min lista.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Olof Palme: vi hade gjort i ordning hästarna för en uteritt, satt i solen utanför stallet och väntade på deltagarna. Jag hade ingen TV på den tiden, och hade ändå knappast satt på den på morgonen. En av de anländande deltagarna säger "har ni hört att Palme blivit skjuten?" Jag minns mitt klentroga svar: vaddå skjuten, men inte dödad väl? Bara sårad på ngt vis"?

Tjernobyl: Jag bodde i Östhammar på den tiden, och de första förhöjda värdena uppmättes på Forsmark. Först trodde man ju att det var det verket som läckte, innan ryssarna "erkänt". Jag hade ett ärende på banken, radion med nyheterna var på och dödstystnad rådde. Kritvita ansikten mötte mej. Flera av mina elevers föräldrar jobbade på verket och fick inte komma hem på över ett dygn.Alla hjälptes åt med barnpassning så gott det gick.

Twin towers:
På morgonen innan hade vi sett 14 korpar och diskuterat deras historiska betydelse som olycksbringare.
Tvn stod på, jag går in i rummet av ng anledning och ser en bild av ett brinnande höghus. Förvirrade reportrar. Mitt framför hela världens ögon kommer nästa plan och träffar det andra tornet.

Estonia: Exet ringer från jobbet, jag tror först att det handlar om en fraktfärja typ den polska bilfärjan som kantrade året innan, men sätter på tvn och chockas av bilderna från ytbärgarna.

Tsunamin: Annandag jul. Återigen exet som ringer och väcker mej, han jobbade och hade hört nyheten på radion. Jag sätter på TV´n, ser nyehterna från Phuket. Förstår när jag ser kartbilderna att Khao Lak måste vara värst utsatt av Thailands turistområden, även om man inte fått några nyheter därifrån. Sedan följer ringandet till UD där de förnekar att några svenskar dödats , även efter det att vi anhöriga fått telefonsamtal från bekanta och vänner på sjukhuset i Phuket. Sitter klistrad vid dator, tv och telefon de närmaste dygnen... De hemska filmerna som ögonvittnena skickade till media var nog värst just då.

Howdy Sailor sa...

Palme: Var i London och ringde hem till Sverige där ingen hade hört något ännu! De trodde att jag skojade ...

Tsunamin: Hade precis varit ute och gått med barnvagnen och träffat dottern till min hårfrisörska, som var på besök i Thailand. Vi sa att gud vad skönt att vara i Thailand när vi är hemma på kalla Tjörn.

Min hårfrisörska var den första döda som hittades ...

Anonym sa...

...du hörde att Anna Lind mördats?

Har inget speciellt minne av det.

...du hörde att flygplan hade kraschat in i Twin Towers?

Var nog en av de få i världen som inte visste om det förrän nästan två veckor efteråt. Satt på en segelbåt ute i grekiska övärlden hela den tiden. Men i efterhand minns jag en av de första kvällarna när vi åt på restaurang och alla i personalen var helt uppslukade av TV:n. Det var nog samma dag det hände.

...du hörde om Princess Di's olycka?

Ingen aning...

...du hörde att Olof Palme mördats?

Var ju inte gammal då men jag minns att jag kom ner för trappan och mamma och pappa satt som försjunkna i tidningar och de var helt chockade. En av tidningarna hade Olof Palmes bild över hela framsidan. Jag minns den bilden än idag. Jag kunde inte fatta att någon blev mördad i Sverige på riktigt...

Märkligt att det jag kommer bäst ihåg är något som hände för mer än 20 år sen :-P

/C

Anonym sa...

Tjernobyl...

Kommer ihåg förstasidan på tidningen som låg på toaletten. Jag lärde mig hur orten stavades. Jag var sex år.

Tsunamin...

Var på väg till Trysil för att åka skidor över nyår. De andra hade lyssnat på radion i bilen, men vi hade ingen radiomottagning i den gamla Forden och visste inget förrän vi var uppe i Norge. Fick veta allt via text-tv.

Twin towers...

Dåvarande sambon satt klistrad framför morgontv. Undrade vad han kollade på lagom till nästa plan flög in i det andra, ej ännu brinnande, tornet.

Estonia...

Hade radion som väckarklocka och höll på att falla ur sängen vid sju-tiden när jag fattade vad den minst sagt chockade programledaren försökte säga.

- Varför måste det alltid vara tragedier eller andra mer eller mindre tragiska händelser som etsar sig fast i minnet??

Steina sa...

Olof palmes ansikte på DN på dörrmattan... Jag jobbade ett kvarter från mordplatsen och hade gått hem sent kvällen innan - biografen låg på vägen hem och jag tänkte att jag skulle sett den där filmen...

Twin Towers - min systerdotter ringde och sa att jag skulle sätta på tv:n - jag stod och strök och lämnade stryktvätten för att gå och titta , det hade kunnat sluta med eldsvåda.

Tjernobyl - jag var påväg till ett möte ute på gräsö och bestämde mig för att vända hem igen ifall kärnkraftverket hade börjat läcka.

J.F. Kennedy... Jag satt i knäet på min pappa när nyheten kom på vår svartvita tv.

Martin Luther King
En bild på framsidan av tidningen när jag drack Ovomaltine och doppade Wasa husman i.

ojoj så gammal jag är.

Comvidare sa...

Galet spännande att läsa om era minnen! Men visst är det märkligt hur kristallklara minnena är?