LIVET OCH LITE TILL

onsdag 14 januari 2009

.VAB och annat helvete.

Försäkringskassan litar inte på att jag är hemma från jobbet för att ta hand om mitt sjuka barn. Nej, Försäkringskassan vill att dagispersonalen intygar att mitt barn inte är på dagis de dagar jag säger att hon är sjuk.

Man måste ju förstå att föräldrar kan man inte lita på. De skor sig ju rutinmässigt på barnens bekostnad.

Det är säkert sant eftersom Försäkringskassan säger det.



Men grejen är den att jag inte känner en förälder som vabbat utan barn.

Gör ni?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nya tider nu. Du skulle ju faktiskt teoretiskt sätt kunna jobba OCH låta barnet vara på dagis samtidigt som du begär ersättning för VAB. Det finns folk som gör så... tyvärr för alla skötsamma som får mer regelkrångel att hålla sig till. Jag blir mest förbannad över att folk fuskar så till den milda grad att detta behövs. :-(

/C

..me.. sa...

Ps..Har ni sett vad Försäkringskassans Logga ser ut som..

Comvidare sa...

Mmm, och jag blir förbannad att FK sätter fuskare som mall för mänskligheten.

Nej, jag ser inte vad loggan liknar. Men är det en fuskare kanske ;)

Mrs Li sa...

Vi är flera som skriver om kassan just nu ;)

http://nonsensakuten.blogg.se/2009/january/vardagens-telefonko.html

http://mrslibyrakrat.blogspot.com/2009/01/jag-gr-ut-hrt-i-arbetslivet-2009.html

Pseudonaja sa...

Jag antar att det förekommer men jag har aldrig gjort det och inte heller träffat någon som sagt sig ha gjort så.

Vardagslyx... sa...

Dom som gör det tror jag iofs inte skyltar med det!
Knappast någon som säger -vilken kanonidé jag kommit på för att tjäna en extra hacka...
Men många skor sig på sina barn, titta bara hur många minderåriga som finns hon kronofogden.
Man förundras!

Anonym sa...

Berätta för oss vad loggan ser ut som; det enda jag kan se är en ända och en.... alltså doggystyle

Anonym sa...

hm...känner igen men jag känner mig som vabbar utan att lyckas ansöka om pengar:-( blir så lite i plånboken då!