LIVET OCH LITE TILL

tisdag 13 januari 2009

.klockrent alltså!

Det är verkligen på tiden att min femåring lär sig klockan. Jag menar hon måste ju veta vilken tid hon ska börja med maten och hur länge jag vill ha sovmorgon. Tillexempel.

Hon tycker själv att det är en väldigt bra idé (fast jag måste erkänna att jag besparade henne anledningen..) och vilken tur att hon har en låtsasklocka i byrån också.

Fast jag förstår inte vad hon menar. Har hon en leksaksklocka?

Det tar en stund innan jag förstår vilken leksak hon beskriver.


Hur gammal måste man vara för att minnas att det var så här telefoner såg ut förr?

Tänker på ABBAs "Ring, ring bara du slog en signal". Förstår barn egentligen den texten? Vaddå "slå en signal"? Heter det inte "knappa ett nummer"?

Och robotdansen!

Så ser väl ingen robot ut idag heller!

4 kommentarer:

Fredrik sa...

Ja det är väl lite som att ungarna idag inte vet vad en skrivmaskin är för något:)

Anonym sa...

Tack för den nostalgitrippen! :-)

Det påminner om en annan historia, där ett barn provar på en gammal skrivmaskin:

"Titta vilken snabb dator! Den skriver ut direkt när man skriver"!

Comvidare sa...

Ja, skrivmaskinen! Jag kan inte komma ihåg när jag använde den senast. Det vore lite häftigt om man kom ihåg det sista man skrev på den maskinen. Någon som minns? Storasyster med världens bästa minne kanske?

Anonym sa...

Jag kan bara komma ihåg att jag skrev skrivmaskin hos morfar (fast man inte fick) samt att man skulle skriva alfabetet under 15 sekunder (med "rätt" fingersättning) utan att titta när man gick i högstadiet. Så det var nog det sista jag gjorde på den tingesten. Vi hade ju dator hemma väldigt tidigt, även om den bara användes till att skriva in hela Sveriges idrottsregister digitalt för 25 öre adressen - kommer du ihåg det? :-)

/Storasyster