LIVET OCH LITE TILL

måndag 12 januari 2009

.min skidåkarkropp

Ur förrådet och långt bakom flyttkartonger märkt med E's urvuxna kläder plockades skidorna fram. För några år sedan var jag en skiddrottning. Ställde upp i flera tävlingar. Snöt snor ur näsan som bildade istappar och harklade slem vid målgång. Jorusåatt!

Men det var på den tiden när min sambo vallade mina skidor. I bodelningen följde inte det verktyget med. Tyvärr.

Nu har en kompis, med diverse lockbeten, gått med på att hjälpa mig valla mina skidor. Moment ett är att mäta spannet* på skidorna.


Resultatet blev: du är för tung för dina skidor!

Det är bara att dra slutsatsen att jag är i för dålig form för att komma i form.



*Bästa sättet att prova fram lämpligt spann: Lägg skidorna på plant underlag, ställ dig på skidorna med tårna vid balanspunkten (den markerar man när en omonterad skida vilar jämnt på en stålsickel eller liknande) och fixera blicken framåt. Någon för ett tunt papper under skidan. Det ska röra sig 25-35 cm från tån och framåt. Dra sedan papperet bakåt. Det ska stanna strax bakom klacken. Det betyder att fästvallan "ligger fritt" när du står med jämvikt på skidorna (som vid stakning). Lägg sedan över hela kroppsvikten på en skida. Papperet ska sitta så gott som fast under foten. Det visar att du får fast fästvallan vid frånskjutet.


6 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Tomten kom snällt med vallningsfria skidor til mig. Går sakta framåt men heller aldrig bakåt. Laddar för att bli skiddrottning i ett annat liv!
Använd dina skidor som ett par jeans som är för små. Kämpa tills dom passar! Kram!

Anonym sa...

Håller med föregående talare. Det blir ju desto mer träning utan valla och utan rätt spann :-)

/C

Steina sa...

Jag har ett par gamla trälagg, vita blixten, från arméns överskottslager som du kan få låna. Tunga fina saker som bygger muskler och bränner häckar.
Vips kommer du i form för dina spannande skidor och kan köra vasalopp och annat fint.
Förresten ligger isen som en spegel - dags att ta fram långfärdsskridskorna alltså!
Välkommen!

Anonym sa...

Ja men du slipper bakhalt! Iof sej får du inget glid heller, men vad är värst? :)

Comvidare sa...

Vilka uppmuntrande tillrop! Jag blir alldeles matt (kan iofs bero på febern också). Problemet är bara att med bakhala skidor så tränar man bara armarna - när man klamrar sig fast i stavarna

Steina, har du långfärdsskridskor att låna ut? Jag passar på vita blixten.

Steina sa...

Inga långfärdsskridskor - men kanske Ulla har?! Fråga henne!