LIVET OCH LITE TILL

fredag 17 oktober 2008

.en blå pärla går ur tiden

För ett och ett halvt år sedan köpte jag en söt liten bil. Gled runt som en kunglighet i min blåa lilla pärla. Vinkade till folket. Gled runt i stadens centrala delar. Tog de bästa pareringsplatserna.

Hon fick mycket uppmärksamhet min skönhet må ni tro. Instrumentbrädan pustades, lacken smektes och sätena hölls fläckfria.

Men när jag så småningom lyfte blicken så såg jag att hennes syskon kördes av gråhåriga äldre män, och tanter med handväskan i knäet. Inte en kunglighet så långt ögat nådde! Inga coola singelmammor.

Plötsligt står hon där på parkeringen och skämmer ut mig, inklämd mellan leasingbilar och bländad av högblanka fälgar.

Så nu letar jag hästkrafter på nätet.

(och i bakgrunden hurrar män som somnar lyckligt till ljudet av en motors spinnande och blir höga på blocket.se)

5 kommentarer:

E sa...

Amen, du är ju så jäkla läcker i dina bloggisar ibland så de inte klokt. hur kul va inte den här.
Härlig vardagsrealism, men nog är det mer än en handfull av härligheterna som sätts på pränt här.

Howdy Sailor sa...

Stackars lilla blå. Jag har en liten gul, jag. En dambil kallade mormor den fast det vet jag att den inte är. Två funktioner har den, vid sidan av att ta mig från punkt A till punkt B.

1. Uppviglare av brott, eftersom dagens ungdom anser att man får lappa till någon om man ser en gul bil.

2. Postbil wannabe, eftersom människor vinkar till mig när de vill ha sina brev.

Du skriver som vanligt underbart. Var det copywriter du var? I såna fall säkert en mycket, mycket bra sådan.

Anonym sa...

Ett läckert och påkostat utseende är alltså viktigare än ett pålitligt och stabilt inre...

Comvidare sa...

Tack för vänliga ord som läses av en trött skalle. Mjukt som bomull är det.

Och Cecilia skickar välriktade pikar i vanlig ordning. Jag fick ett par av M&M ikväll också. Gang-bang?

Psst Howdy, jag är inte copy, men jag fuskar mig fram som informatör (bland annat) just nu. Men komplimangen gick rätt in!

Anonym sa...

I vanlig ordning? Hehe, jag ville bara få fram att utsidan faktiskt inte är allena härskande - vare sig det gäller bilar eller något annat. Kram! :-)