LIVET OCH LITE TILL

måndag 22 december 2008

.sagt vid frukostbordet

-Mamma, jag älskar dig mycket mer än pappa. Dottern kryper upp min min famn och lägger armarna om mig.

Efter en lång paus och febrilt vägande av ord på guldvåg säger jag:
-Hmmm, du vet väl att man kan älska sin mamma och pappa precis lika mycket. Det finns plats för båda två.

-Jag älskar dig mycket mer, får jag till svar.

-Jag tror nog att du älskar din mamma och pappa precis lika mycket. Man behöver faktiskt inte välja. Känslan av att jag griper efter halmstrån är påtaglig.

-Du känner inte mina tankar och min kropp. Dottern svarar med mycket irriterad, men myndig stämma. Jag vågar inte titta, men jag tror att hon skjuter ut underläppen och kör armarna i sidorna.

3 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Gulliga E!
Man kan älska föräldrar på olika vis, behöver inte nödvändigt vara den ene mer än den andre. Men hon kanske är för ung för att känna skillnaden. Den visdomen kommer med tiden..
Huvudsaken måste ju vara att hon vet att mamma och pappa älskar henne lika mycket! Då är ju saken biff!
Njut, sug år dig, låt det ge dig energi till tonårsdagarna!!

Howdy Sailor sa...

Jag tror att små barn i allmänhet älskar mamma mer. Det gör i alla fall mina och jag har frågat deras far om det gör honom ledsen. Nej, säger han, för när de blir större kommer det att vända. Jag hade blivit oerhört sårad om barnen valde bort mig på det sättet och undrar hur maken egentligen tänker.

Anonym sa...

Ser av E´s ordval att hon kommer att bli en utmärkt bloggare precis som sin mamma.
God Jul kram till er båda!
m