LIVET OCH LITE TILL

måndag 15 december 2008

.orättvis särbehandling till min fördel

I mitt öra ramlar information som helt klart är till min fördel. I min spontana reaktion knyter jag näven segervisst. Men med mer eftertanke mår jag illa. Personen som delade ut informationen har som uppgift att vara neutral. Bara neutral.

Men människor är människor. Kanske väckte jag slumrande bitterhet hos personen i fråga? Kanske har min motpart klivit på någon öm tå som gjort att bägaren tippat över?

Är det ok då?

Olusten växer när jag tänker på det i ett större perspektiv. Härskartekniker och undanhållande av information. Uppgjorda matcher. Förutfattade menigar som bestämmer vem som är vinnaren och vem som är förloraren.

Diskussionen är lätt, men jag står ändå kvar på samma ställe med informationen gömd i min hand.

Om jag väljer att behålla försprånget?

Är det ok då?



Ps. Detta är inlägg nummer 900. Kan ni fatta hur många ord jag plågat er med?

1 kommentar:

E sa...

Och det är var ju huuuur bra skrivet som helst!