LIVET OCH LITE TILL

tisdag 2 december 2008

.män som är lite sådär

Är det mina tolkningar eller har män svårt att lämna den trygga bubblan som en relation utgör?

När jag börjar skrapa på ytan så upptäcker jag flera relationer som inte bygger på mer än kompisskap och smarta logistiska lösningar. Känslorna har för länge sedan lämnat mannen. Han stannar kvar som en trofast hund, trots mental trötthet. Orden ”jag har aldrig känt så här för någon” tappar all gnista när han inte vågar följa de nya vägarna, utan väljer de gamla upptrampade, trygga stigarna. Vad är det som gör att han inte vill ha allt, eller tycker sig inte förtjäna det? Finns det en offerkofta i storlek XL?

Är uppoffringen ett billigt pris att betala för illusionen om ett lyckligt liv?

Och han som lever i en relation så dålig att han måste straffa ut sig med en otrohetsaffär. Lämna ansvaret till kvinnan att kassera relationen, fatta de tunga besluten. Fegt, men ack så vanligt. Och lika fegt är det att byta en relation mot en annan. Jag kan aldrig tänka mig att känslor för en person slutar i samma ögonblick som känslor för en annan person tar vid.

Är det inte bedrägeri att spegla känslor man inte har?

Men undantagen värmer. Män som vågar prioritera sin egen lycka, vare sig det betyder att lämna relationen eller ta ansvar för att den ska bli bra.

Är det inte värt att böka och stöka lite för att man ska få vara lycklig genom hela kroppen?



Vad är er erfarenhet?


Ps. Jag upptäckte att jag kunde byta ut ”han” mot ”jag” och vips passade beskrivningen ganska bra in på mig själv. Eller i alla fall som jag var förut. *skrapar med foten i golvet* Ds.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj. Mitt bloggspecialämne. Här kunde jag skriva en roman, men det hinner jag inte just nu, och alla mina funderingar finns ju redan på min gamla och min nya blogg :)
Men min erfarenhet är att historien upprepar sej, har man anvönt lianmetoden (dvs varit otrogen) en gån, är man det igen. Oavsett kön. Till slut går man kanske på en snyting och för dricka sin egen beska medicin, vaknar upp och ser vad man har hållit på med och slutar med det. Eller också inte..