LIVET OCH LITE TILL

fredag 26 december 2008

.den godaste julen och skåningar i exil

Den här julen kvalar in som den godaste i mannaminne. Detta kan jag konstatera strax efter att jag låtit den sista knäcken fastna i mina tänder. Den var perfekt. Liksom skinkan. Liksom glöggen. Liksom revbensspjällen.

Det enda som jag kunde leva utan var spettkakan. Sötad frigolit. Men jag måste tydligen lära mig älska skånska delikatesser. Traditionen är nämligen den att jag ska förälska mig i en ärrad skåning i exil. Gärna till viss del invalidiserad (genom förslagsvis skottskada eller krockskada) och svag för kryddstark mat. Storasyster har hittat en, lillasyster med och så brorsan. Till råga på allt så ska jag flytta ihop med denne skåning (obs! från norra skåne!!!) senast fyra månader efter att vi träffats första gången. Storasyster gjorde det, lillasyster med och så brorsan.

Det är därför jag är singel.

De finns bara i tre exemplar och alla är nu upptagna.

Min bröllopstårta

5 kommentarer:

E sa...

Jag bär på ett nytt budskap från söder...

Jag är frigolit-fri och utan tillsatt socker.

Pseudonaja sa...

Spettekaka är vacker att titta på men inte speciellt god att äta. Det smakar förvisso sött, men har också en störande bismak, som närmast kan beskrivas som lukten av våt hund.

Anonym sa...

Själv har jag ju levt som norrlänning i exil i det ädla landskapet Skåne och kommer med glädje att äta av din bröllopstårta ; )

Anonym sa...

Spettekaka är gott, inte frigolit ! Oavsett om det smakar illa eller inte. Socker, ja visst, det är bara en av de många läckra ingedienserna. Glöm inte att de innehåller både potatismjöl och ägg också. Inte bara nyttigt utan även mumsigt.
Tips: Spettekaka kan ätas med glass (som ju är smaskens) och sylt (för att ge den en lite sötare touch).
Låter du spettekakan stå framme ett par dagar blir den så där härligt seg, min favoritkonsistens.
Möjligheterna är som du förstår oändliga.

Det finns säkert fler skåningar med dessa attribut, vi är fler än man kan ana. Snart tar vi över världen!

Underbart skrivet, vi ler stort !

//N

Anonym sa...

Fortfarande återstår mer än halva spettekakan. Kan det vara så att inte ens skåningar gillar den..?