LIVET OCH LITE TILL

onsdag 23 september 2009

.fobier äger kroppen

Jag levde med en man som kunde nacka kattungar med bibehållen min, men svimmade av sprutor. När han var tillräckligt gammal för att minnas och för liten för att förstå, så fick han en spruta av skolsystern. Han satt uppflugen på en hög stol omklädningsrummet, och av någon anledning ramlade han så illa att han slog huvudet i en av krokarna när hon stack. När han slog upp ögonen igen var det blod överallt och panik i de vuxnas blickar. Hans kropp minns. Sprutor är inte bra. Sprutor är otäcka.

Min kropp minns också. Och tydligen blir man inte gammal nog för att förstå. För igår tog min rädsla mig som gisslan. Spred förlamande kyla ut i armar och ben och tog ett hårt stryptag om min hals. Rummet snurrade och all logik försvann. Minnena bar iväg tankarna dit det inte fanns några skalor. Allt blinkade rött.


Jag har läst att spindelfobi kan botas på en dag,

eller att man kan lära sig leva med den.


Är dock tveksam till att min fobi kan botas så snabbt,

eller att det går att leva med den.

6 kommentarer:

KCL sa...

Vad är det du har forbi för?
Det där lät ju allvarligt...

Majoy sa...

Som ofta fattar jag ingenting, men skickar en stor kram för kanske du behöver en? KRAM

Effata sa...

Behöver uppdatering av ditt liv IRL... var när hur? :-)

Comvidare sa...

Vilken varm omtanke ni tog med er in i kommentatorsfältet. Tack.

@KLC: För mig är det allvarligt. Det som jag upplever är sant i mig, hur sjukt det "sanna" än är för andra människor. Men det spelar ingen roll vad fobien handlar om. Fobier har ingen logik och måste handskas på rätt sätt för att inte fullständigt ta kontrollen över en kropp. Jag har inte verkygen. Tyvärr. Inte nu.

@Majoy: Tack för kramen. Och jag ber om ursäkt för min otydlighet ;)

@Effata: Nästa vecka får det bli. Eller på söndag. Vi hörs på mobilerna.

KCL sa...

Jag vet hur fobier kan vara... Jag förringar ingen... Det var inte så jag menade.

Ebba G sa...

Usch, fobier kan vara förjävliga, det värsta är väl att man vakar över dem som en vägarbetare över sin grop. Så när man säger att man vill bli av med dem händer det ju att man på sätt och vis vill det ... men jävlar om någon försöker ....