LIVET OCH LITE TILL

söndag 7 september 2008

.vad får man egentligen tycka om sig själv?

Läser på e.kontakt att en man söker en tjej som passar in på: ...tänkande, charmig, omtänksam och attraktiv. Funderar genast om det passar in på mig.

Tänkande, tja fast inte mest som i filosoferande utan mer i betydelsen av att jag tänker på andra. Men jag svarar nog "ja" på det ändå.

Charmig, absolut. Jag är busig, glad och spontan, det måste väl vara definitionen på charmig.

Omtänksam, definitivt. På gränsen till självutplånande ibland.

Attraktiv, nej, det kan jag av någon anledningi nte svara på. Jag kan med lätthet ha åsikter om min inre egenskaper, men de yttre? Nej, då slår skeptikern in. Om jag säger att jag är attraktiv så kan jag motbevisas direkt. Det räcker med en blick på mitt foto, så ertappas jag med lögnen. Men om JAG tycker att jag är attraktiv, då borde jag väl kunna svara "ja" på den frågan. Eller om tillräckligt många har sagt att jag är attraktiv? Men märkligt är det att jag inte behöver lika många som sagt att jag är charmig för att jag ska veta att det är sant.

Känner ni igen er? Är ens utseendet inte någon man får ha en åsikt om?

7 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Nu slog du hammaren på spiken för visst är det så.

En gång i min ungdom kallades jag "bimbo" (i USA, kanske ska tilläggas). Det var en grov förolämpning men jag, som alltid varit den "roliga kompisen", tolkade det som en komplimang. Där stod en killslusk och såg min ytliga skönhet. Det hade jag aldrig varit med om tidigare (eller senare).

Anonym sa...

Jag säger jo. Attraktiv är ju inte något man egentligen kan "vara". Det är något som iakttagaren skapar. Men jag tror ändå att en förutsättning för att uppfattas som attraktiv är att man själv tycker att man är det. Därför att människor köper marknadsföringen innan de köper produkten på nåt sätt.

Men sedan är det ju ett svenskt ideal att vara ödmjuk. Så man ska utstråla självsäkerhet, men huvva, man får inte låtsas om den. :) (Man ska vara avspänd i anspändheten, säger Bourdieu)(nördpoäng)

Comvidare sa...

Så flickor! Skulle ni beskriva er som attraktiva?

Anonym sa...

Attraktiv är ju inte enbart utseende, det innefattar ju hela ens person också (även om utseendet till stor del är inblandad).

Nä, jag skulle inte kalla mig själv attraktiv - det tycker jag inte (utom möjligen just den 26 januari 2008 ;-) ). Frågan är hur många som egentligen har det självförtroendet att tycka så om sig själv?

Anonym sa...

Ok, men om man definierar attraktiv som en magnet gör, dvs om man drar till sig något, ex uppmärksamhet. Då kan man räkna antalet blickar och "hej" man får från främmande människor när man går ut. Jag fick iaf ett "hej" från en främling ute på gården idag samt en spännande blick från en man i kylavdelningen på Ica Maxi. Så jag konstaterar väl att jag har varit attraktiv idag då. :)

Steina sa...

hm. jag gillar att vara med mig själv så jag är i alla fall attraktiv för mig. Så, ja. Jag är attraktiv.

Micke sa...

Alltså man blir ju så trött på den där Comvidare.. tror att hemligheten är att man inte ska fundera så mycket på om man är attraktiv eller inte, man ska bara vara. Och Är man bara i sig själv och Nuet så uppfattas man som attraktiv av andra individer oavsett vad man själv anser om det. Ja, inte jämt förstås. Det finns ögonblick och stunder där man inte är attraktiv.
Och visst är Du attraktiv, i de allra flesta stunder.
Sen måste jag bara säga att i vanlig ordning är ju S helt rätt ute. En klok kvinna det där.