LIVET OCH LITE TILL

söndag 28 september 2008

.makalöst var ordet

Som bekant så har jag tillbringat helgen i Stockholm för att sätta mig in i föreningen Makalösas Föräldrars verksamhet. Och hela upplevelsen har verkligen varit makalös, men kanske inte på det sätt som de hade tänkt….

Lokalen var makalöst svår att hitta. Jag kunde väl aldrig tänka mig att den gröna risiga baracken, med igenbommande fönster, var målet för min fem timmar långa resa. Första dagen gjorde jag misstaget att ta av mig skorna och jackan. Efter lunchen visste jag bättre.

Damen med det spretiga och ryckiga kroppsspråket, som skröt över sin organisationsförmåga, var makalöst yr och oorganiserad. Det tog en timme innan vi kom igång och det var bara chocken som hindrade mig från att begå myteri.

Kvinnan, som hamnade vid mitt bord på lunchen, blev så makalöst arg på mig att hon bytte bord när jag ifrågasatte hur man kunde söka en man bara för att man behövde någon som klippte häcken och tvättade bilen. Hon förvissade sig först om att jag var ”en sån där feminist” innan hon morrande tog sin bricka och gick. När nyseparerade tjejen oroade sig för att hon inte skulle ha ekonomiska möjligheter att jobba 75% längre, så föreslog kvinnan att hon skulle leta reda på en karl på Spray Date. Det var inte ett skämt. Hon hade ju gjort så!

Jag hade makalös tur för jag bodde hos min syster. De andra inkvarterades på en camping utan vatten i stugan. Mamman med febersjuka 2,5-åringen höll sig för skratt. Tjejen med pälsdjursallergi höll sig för näsan när hundarna i rummet intill rörde på sig.

Men lunchen var makalöst god!

Och generalssekreteraren makalöst kompetent.

7 kommentarer:

2maz sa...

Hahahaha.... när har ni nästa möte? Får man komma även om man inte har några barn?

Maria sa...

Oj då. Aj då.

Blir det fler träffar?

Tommy sa...

Var med i den värmländska avdelningen för nåra år sen. Vi hade det trevligt med picknickar i Karlstad och så. Nu var de flesta från Karlstad så för mig var det inget som passade när de började prata barnvakter och sånt.

Men det var två killar och tio singeltjejer..=)

Som sagt, en trevlig bekantskap.

Comvidare sa...

Jag ringde upp generalsekreteraren och berättade vad jag upplevt. Hon tackade för konstruktiv kritik. Hon höll med om att 70-tals feminism* inte hörde hemma i "makalösa föräldrar". Och att en grundutbildning ska ge deltagarna insikter på en struktur-nivå. Det individuella/personliga får vänta till diskussioner på de respektive orterna.

Jag kommer att att hålla utkik efter fler träffar, men vara noga med att fråga efter målsättningen med träffen.

Tommy: får jag tipsa om filmen "om en pojke"? Där raggar huvudkaraktären singelmammor på möten av den typen....

*frånskilda kvinnor sitter i en ring och gnäller över sina ex, med kursledaren som största påhejaren.

Anonym sa...

Men vad lärde ni er egentligen då? Att verkligen kontrollera innehållet på nästa kurs innan ni åker dit? :-)

Anonym sa...

helt jä*la seriöst.. VAD HAR JAG MISSAT... hahahahaha
/k

Comvidare sa...

Jag lärde mig att bara 20% av de föräldrar som har delad vårdnad tillämpar växelvist boende. Att det är så få föräldrar som vill dela ansvaret för (och glädjen med!!) barnen skrämmer skiten ur mig.

Jag lärde mig att de som tjänar mest är gifta män, och de som tjänar minst är ensamstående mammor.

Jag lärde mig att ensamma mammors barn klarar sig bättre i skolan än barn till sammanboende.

Jag lärde mig att Jan Björklund tycker att mormor ska sköta barnomsorgen när den ensamstående föräldern måste arbeta på obekväm arbetstid.