LIVET OCH LITE TILL

söndag 21 september 2008

.ukulelefestivalen 2008

I lördags eftermiddag klev jag in i mitt nya intresse. För 300 kronor köpte jag mig in i den nördigaste av alla nördiga sammanslutningar, nämligen ukulelevärlden. Här samlas de som inte är fingerfärdiga nog att spela vanlig gitarr. Här finns de som fått dålig musiksmak på sin lott. Här blandas Hawaii-skjortor med stora broscher. Här finns jag.

I världen där ukulelen är frälsaren ser allt ut som vanligt, fast i miniatyr. Musikens motsvarighet till dockskåpet. Litet plektrum, små korvliknande fingrar och sångböcker i miniatyr.

Och det bästa av allt, jag kan ta ett "F" utan problem.

Ps. På nästa fest kan ni se fram emot att höra Comvidare riva loss ”till vårt eget Blue Hawaii” på sin knallrosa glittriga ukulele (ni gissade rätt, E hade sista ordet i valet av färg) Ds.

9 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Jag tänkte säga något elakt, men konstaterar att George Harrison älskade ukulele och att det låter ganska piggt när det spelas söderhavsmusik.

Howdy Sailor sa...

Marilyn Monroe gjorde ukulelen sexig i "I hetaste laget".

Anonym sa...

å andra sidan har jag käckt systemet nu, men hur snygga är ukulelespelande killar? och vad går du vidare med? kazoo?
hahaha ;-)
/K

Anonym sa...

Hihihi, det var verkligen nåt nytt och otippat! Men vad hände med gitarren då? Ger du bara upp den sådär utan vidare... ;-)

Comvidare sa...

Ok, det kan tyckas att jag går tillbaka i min utveckling. Men jag ser det hellre som att jag breddar min kompetens. Om några år så kommer min Guvnor att trängas med både ukuleles, trumset och cellos.

Hm, var ska flygeln stå?

Anonym sa...

Det J gör är att jaga killar, hon har nyss avverkat den lokala ABF cirkeln "jag och min gitarr" där fans det inga som passade eller jo det var iofs tre som passade rätt bra men bara för tillfället, nu är det ukelelesällskapet som får sig en omgång, vänta bara tills hon vill "spela" ett storband ..... hahaha eller e jag elak med dig nu tjejjen? (kunde inte låtabli o retas lite)
/K

Steina sa...

Näe, det här är obskyrt. Lämna genast tillbaka det där, såja, spotta ut. Ukulelepojkar är inget för fina flickor. Och med en rosa ukulele...tja, jag trodde du ville ha tag på en karl. Men jag kanske har missuppfattat alltihop?

Comvidare sa...

Mina motiv till varför jag började spela ukulele kommer att döljas för omvärlden. Kanske hittar man, om 100 år, en ledtråd gömd i ett ben på en möbel som står på Kalmar slott. Och för att hitta dit så behöver man en karta som delats i fyra delar. En del finns i söder, inlåst i en rostig fågelbur. En del finns i norr, nergrävd i en rymdfarkost som kraschlandat. En del finns väster ut....ja, ni fattar.

För övrigt anser jag att Kathago bör förstöras och att K ska ge sig till känna. Det är mycket fegt av K att retas utan att ge sig tillkänna. Fegt som fan!

Anonym sa...

hahaha
/K = Zorro eller Fantomen eller vad du tror på för fantasiväsen =)