LIVET OCH LITE TILL

lördag 13 september 2008

.härskarteknikerna

Igår hamnade vi i intressanta diskussioner om feminism. Det som genast blir uppenbart är att ordet feminism är så otroligt laddat. För mig är det ett viktigt och starkt ord. Ett ord som skulle kunna ersättas med ”det är väl för fasen självklart att alla ska ha samma rättigheter och förutsättningar”. Det svårt att prata om feminism utan att prata om härskarteknikerna, tycker jag. För mig tydliggör de så mycket. Jag får sätta ord på det som jag inte förstår, det orättvisa.

Så, nu tänker jag gå igenom dessa sju härskartekniker för er och berätta i vilka situationer jag råkat ut för dem. Komplettera gärna med era upplevelser.

1. OSYNLIGGÖRANDE
Att tysta eller marginalisera personer genom att ignorera dem! Skrev min C-uppsats tillsammans med en kille. Vi åkte runt till småindustrier i Västernorrland för att intervjua dem hur de jobbade med export. Han och jag hade kommit överens om växla mellan att ansvara för frågorna och ansvara för anteckningarna. Det var bara det att även fast JAG ställde frågorna så riktades svaren till HONOM. Hela tiden!

2. FÖRLÖJLIGANDE
Att genom ett manipulativt sätt framställa någons argument eller person som löjlig och oviktig! En kollega jag hade på förra jobbet kunde, inför mina studenter dessutom, skratta högt åt mig när jag tex försökte föra in rutiner till mötet vi just satt i. Han fick mig att koka av ilska. Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera en sådan situation. Det är inte precis så att man vill ta upp det till diskussion inför de studenter som man ska hålla en enad front mot. Jösses vad han fick mig att koka ofta den mannen.

3. UNDANHÅLLANDE AV INFORMATION
Att utestänga någon eller marginalisera dennes roll genom att undanhålla den väsentlig information! Årsmötena vi har i bostadsrättsföreningen är ett typexempel. Namn ropas upp som jag inte har en aning om vilka de är och innan någon hinner reagera så har styrelsen valts. Det är helt uppenbart att besluten fattats långt tidigare. Och anledningen till att jag inte protesterar är för att det känns som om jag borde veta något som jag inte vet. Har jag missat en kallelse? Är det egentligen så här årsmöten går till? Jag blir så oerhört osäker.

4. DUBBEL BESRTAFFNING
Att försätta någon i en situation där personen nedvärderas och bestraffas oavsett vilket handlingsalternativ den väljer! Återigen tänker jag på mitt förra jobb. Chefen tyckte att jag ägnade för mycket tid till att lyssna på studenterna. Men när jag drog ner på det så tappade jag en viktig informationskanal. Och då grymtade han om att jag borde ta reda på vad studenterna tyckte, förslagsvis med hjälp av en enkät.

5. PÅFÖRANDE AV SKULD OCH SKAM
Att få någon att skämmas för sina egenskaper, eller att antyda att något de utsätts för är deras eget fel! En kollega sa på fikat igår, när jag hade berättat att kläder och skor var ett av mina intressen, varför jag aldrig visade det intresset på jobbet. Han lät blicken glida över min kropp när han sa det. Nog fattar jag att han skämtar, men hur är det tänkt att jag ska reagera? Fräser jag ifrån så är jag en sån där kvinnosakskvinna, skrattar jag med så visar jag att jag accepterar att bli behandlad på det sättet. Jag rodnade och tittade ner i min tekopp. Förvirrad.

6. OBJEKTIFIERING AV KVINNOR/MÄNS KROPPAR
Att kommentera eller diskutera kvinnor/mäns utseende i irrelevanta sammanhang! Tyvärr så är det här ett vanligt maktspråk som jag använder. Kanske inte face-to-face, men jag refererar ofta till personer i förhållande till hur de ser ut. Gjorde det senast igår när jag pratade om en fd kollega. Hennes kropp har inget som helst att göra med hennes personlighet. Nog fattar jag att det handlar om min egen osäkerhet. Skämms på mig!

7. VÅLD ELLER HOT OM VÅLD
Att utnyttja sin fysiska styrka mot någon för att få sin vilja igenom, eller att visa att den möjligheten finns! En kompis hade en riktigt otrevlig kompis. Minns att vi spelade minigolf och hur han tog ett steg närmare mig och svingade golfklubban otäckt nära mig. Jag minns inte vad som hade sagts innan, men jag minns är jag blev riktigt rädd. En person nära mig hade en pojkvän/vän ett tag som hotade mig att svartlista mig hos alla dörrvakter i Umeå om jag inte gjorde som han sa.

Som sagt, detta är några situationer jag råkat ut för. Berätta gärna om era uppelvelser.

3 kommentarer:

Pseudonaja sa...

En man kallas handlingskraftig, ”vet vad han vill”, go-getter, målinriktad, hård med rättvis etc.
Ta en kvinna med samma egenskaper. Hon kommer speciellt av män, men tyvärr också av ganska många kvinnor, att reduceras till bitchig, besvärlig, svår att samarbeta med etc.
Jag har sett en vän råka ut för detta.

Anonym sa...

Det var en gång en liten pojke som bodde med sina föräldrar i ett hus. En dag i skolan var han mycket trött. En kvinna som var på besök i klassen frågade vad som var fel. Jag har inte sovit något sa pojken, för jag måte titta på dörren så att min pappa inte kommer in och slår ihjäl mig med yxan. Kvinnan blev förskräckt och tog kontakt med pojken fräldrar som nekade till att något våld föregck i deras hem. Kvinnan gav sig inte utan följde med pojken hem . I hans sovrumsdörr fanns ett hål. vad har hänt? undrade kvinnan. Ja, vi skulle revovera sa pappan och du vet, ibland går det fel och då blir man lite arg. Det var krångel med en grej här ute så då blev jag arg och kastade hammaren i dörren och det blev hål. Nu har vi tagit bort dörren för att byta den.

När detta hände hade pojken suttit i sitt rum och lekt. När hammaren fastande i dörren trodde han att pappan var arg på honom. Nu när det inte fanns en dörr tänkte han "om det inte finns en dörr att hugga i då kommer pappa att hugga mig nästa gång". Ingen i famljen hade tänkt på att förklara för pojken vad som hänt.

Det här är en sann historia. Endast den som upplevt våld kan definiera vad våld är.

Anonym sa...

Detta är så tröttsamt vanligt - tyvärr! Har en lång lista på exempel...