LIVET OCH LITE TILL

tisdag 2 september 2008

.avundsjukan och handlingskraften

En vän till mig har ett sådant hus som man vet att man kommer att älska redan innan man klivit över tröskeln. Utsidan är full av karaktär och insidan är helrenoverat intill minsta golvlist.

-Får jag fresta med en husesyn, säger värden?

I helvete heller tänker jag och förstår att jag aldrig kommer att kunna återhämta mig efter en sådan kraftfull tortyr. Egoist, tillägger mina tankar. Ordet sadist virvlar också förbi.

-Här, intill öppenspisen ska matsalsbordet stå....här i det gigantiska köket med köksö ska jag laga sjukt mycket god mat...här ute på altanen ska jag dricka vin och titta på båtarna som seglar förbi...här ska jag hemmabio-stor soffa-och ännu större tv...här i hallen med golvvärme ska alla avundsjuka samlas... Ok. Inte riktigt ordagrann husvisning, men ungefär så lät det i mina öron.

Men se den avundsjuka som inte är till godo. Väl hemma igen rev jag ner en garderobsdörr från sovrummet och började skrapa. Och nu ska jag googla "klickgolv".

9 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Har din vän några barn? Jag har nämligen märkt att kombinationen barn-avundsvärt hus inte är möjlig. Hur mycket man än pytsar och fixar ligger det alltid äppelskrutt och legobitar på golvet när gästerna kommer. För övrigt blir jag också avundsjuk av din beskrivning så den var mycket målande.

Comvidare sa...

Vännen har två barn. Barnalösa med perfekta hem kan man ju inte bli avundsjuk på. Heller! Där kan man alltid säga "få se hur du skulle fixa det där med barn" och så klistrar man på sin "jag har det myyycket jobbigare än vad du har" min. Och man kommer undan med det också. För vad ska de säga?

Jag har fler vänner med barn och hem som får "Allt i hemmet" att slicka sig girigt om munnen och räkna lösnummer i huvudet.

(tack för smickret, jag är bättre på att måla med ord än med stockholmsvitt har det visat sig)

Anonym sa...

Comigen nu, visst målar du lite väl sarkastiskt i din beskrivning. Bristerna finns där, tex en viss selektiv prokastinering; typ ovikt tvätt i massor, dåligt allmänstädat i form av golvskurning, taskig fasad osv.

Comvidare sa...

För det första, lägg av med att använda ord som jag måste slå upp. För det andra, det är MIN upplevelse jag skildrar. Du kan faktiskt inte kliva in i min upplevelse och börja flytta bärande väggar och lägga ny isolering! Håll dig till din fastighet....och lämna mitt luftslott till mig själv.

Howdy Sailor sa...

Jag har beställt en snickare som kommer hit på torsdag (visst låter det sjukt rikt) men när jag analyserar mig själv är jag rädd för honom. Tänk om han tycker att mitt hem är hopplöst bortom räddning? Tänk om han är supermodern och jag inte vågar säga nej till inbyggd bubbelpool intill köksbordet? Tänk om det är städning och inte renovering som krävs?

Comvidare sa...

Haha! Ja, tänk! Lite städning och så har man ett nytt hem.... Jag ska få ny vägg på kontoret. Jag har själv fått bestämma hur den ska se ut och var den ska stå. Kan det, dem god vilja, räknas som heminredning?

För er som vill se ett exempel på hur otäcka vänner jag har, kan föja denna länk....

http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3GUBK06QUI96AJ2H

Pseudonaja sa...

För att få mig riktigt avundsjuk så ska man säga: Jo, och vi har bastu i vårt nya hus. Det är så skönt att komma hem lite kall och ruggig, slå på bastun och sätta några öl på kylning.

Vardagslyx... sa...

Hahahaha..du är rolig du! Blir det sålt nu så ska du väl ha provision!!

Anonym sa...

Kanske bra att stava rätt till att börja med: Prokrastinering är en term inom psykologin. Den innebär ett uppskjutande eller undvikande av en handling eller uppgift som kräver ett avslut, genom att man fokuserar på en annan handling eller uppgift. För personen som prokrastinerar kan detta leda till stress, skuldkänslor, produktionsbortfall, krismaximering och andras spott och spe för att man inte tar sitt ansvar.

Det är normalt för alla människor att prokrastinera till en viss grad, men när det går ut över normala, dagliga och sociala funktioner blir det ett problem. Kronisk prokrastinering kan vara ett tecken på bakomliggande psykisk eller fysisk sjukdom. Exempel på psykiska sjukdomar är olika slags fobier som generaliserat ångestsyndrom, social fobi och depressioner. Även ADHD kan leda till prokrastinering.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering