LIVET OCH LITE TILL

tisdag 10 november 2009

.hur gammal är du?

Jag vet inte varför jag frågar. Det enda som händer är att jag staplar fler fördomar på hög. Under 30 är inte bra, då kan man inte ta ansvar. Över 43 är inte heller bra för då vågar man inte leva.

Eller?

Och ålder är ju så förvirrande ojämställt. En singelmamma på 37 som förälskar sig i en man (pojke) på 25 känns sådär (fast det blir bra TV). Men visst får jag falla för en man som är 12 år äldre? Min dotter får inte det, inte förrän hon passerat medelåldern ialla fall (som om hon kommer att låta mig knuffa omkull henne med mina fördomar).

Ju mer känd man är, desto mer kan man tydligen bryta normerna. Vad är det för insikter som kommer med kändisskapet? Eller lämnar man kvar födelsebeviset för slutförvaring i pärmen på det där kontoret man satt i innan man blev känd?


Jag vet inte varför jag frågar,

men jag är 34, hur gammal är du?



Jag längar tills jag fyller 50 och min pojkvän ser ut sådär!

11 kommentarer:

Ebba G sa...

...du, man kan bryta mot vilka regler man vill, och strunta i alla konventioner. Folk bryr sig inte speciellt mycket. Och om dom bryr sig så är det inte för att dom egentligen bryr sig... utan för att ha något att använda för att slippa bry sig om sig själva.
Så... man kan ju bjuda på det. Och känna att man gjort en god gärning.
Så... sätt igång att tafsa på någon goding i sjuttiårsåldern, hähä.

karibien sa...

Hmmm... så du tycker att jag bara har ett år kvar att våga leva?

Jag är 42 nämligen.

Själv tycker jag att jag lever rikare än på många år, kanske nånsin. Livet har gett mig inte bara en smäll utan flera - och jag har fattat att livet inte ska skjutas upp till semestern, efter jul, när ungarna börjat skolan eller kanske flyttat hemifrån...

Jag bekymrar mig sällan vad andra tycker om mitt sätt att leva, vara mamma, sköta hemmet. Vill jag gå på bio istället för att diska och städa så gör jag det. Vill jag gå på thrashmetalspelning istället för att kolla på Idol som andra 40+are så gör jag det. Jo, det händer att jag känner mig som föräldrar-på-stan. Det bjuder jag på. Jag vill lyssna på musik som jag gillar, även om merparten av livepubliken knappt var född när musikstilen föddes.

Och nej, jag är inte ett dugg känd. Det är bara det att mitt liv är mitt, och jag tänker inte låta egna föreställningar om vad andra tycker om mig och mitt liv ha någon betydelse. Kanske skvallrar folk om mig, kanske har de nåt bättre för sig. Jag bryr mig ytterst sällan. Självkänsla tror jag det kallas. Sent omsider börjar jag skaffa mig det.

Den dag jag känner mig mogen för ett nytt förhållande tror jag inte ålder är en tung faktor. Erfarenhet däremot. Personlig mognad. Men det är ju sånt livet kan tvinga på en vid 25 likväl som vid 55. Det finns också 25-åringar som stelnat, som dragit på sig Handelskostymen och inte skulle kunna göra en snöängel i parken på väg hem från jobbet.

Hur tänker du om vilka insikter kändisar skulle ha som gör att de kan bryta normerna? Eller är det så att man ser t ex paren med ojämn ålder bland kändisar just för att de är kända och finns i skvallerblaskorna?

Cecilia N sa...

Amen till karibien.

Fast jag är 46 och ordentligt gift sen 21 år.

Comvidare sa...

@Ebba: tanken att provocera är sannerligen en lockande tanke. Funderar på att konvertera till flata av den anledningen. Men det är nåt med det där testosteronet som får det att rusa i huvudet på mig.

@Karibien: Jösses. Du går ut hårt första gången (för visst är du ny i kommentatorsfältet?). River av en halvmeter lång kommentar. Hurra för dig! Och bra sagt. Tack snälla för att du delade dina tankar.

Och som svar på din fråga så hänger den väl ihop med Ebbas kommentar. Jag får för mig att egenskapen som kändisar har är att kunna säga "fuck-off".

@Cecilia: Bloggvärlden ser ingen ålder. Är inte det fantastiskt? Jag läser bloggar som 20-åringar skriver och jag läser 60+ bloggar. Vi är jämngamla allihopa! Grattis föresten till bra val av make, för jag utgår ifrån att du fortfarande känner att det blev rätt för 21 år sedan.

Anonym sa...

Är det inte märkligt att normerna om yngre partners bara gäller kvinnor? "Gubbar" har i alla tider kunnat skaffa sig lammkött och det ses som "normalt" att de vill ha yngre partners... men när kvinnor gör samma sak blir det en helt annan reaktion.

/C

Cecilia N sa...

Jotack, det blev alldeles rätt den gången för 21 år sen. :-)

Anonym sa...

Riv ner dina fördomar! Själv lever jag ju med en betydligt yngre man som du ju vet. Aldrig har jag träffat en mer mogen och ansvarsfull man än honom. Han tog ur mig mina fördomar om hur män är i den åldern. Om man jämför honom med mitt ex som är ca 15 år äldre än honom så kan jag lova att mitt ex är många mil ifrån den mognad och ansvarsfullhet som min älskling visat mig genom de här åren. Man kan inte bara gå efter siffror, för det är ju faktiskt bara en siffra och inte en mognadsnivå... Kram till dig och kolla in artikeln på denna länk (så sant, så sant!: http://www.expressen.se/sex/1.1774682/man-alskar-inte-aldern-man-alskar-sjalen

Ebba G sa...

... och jag har träffat en groda som är tretton år äldre. Ikväll ska jag kyssa grodan och kolla om den fortfarande smakar prins.

Comvidare sa...

@anonym: Ja, återigen är det skillnad på folk och folk.

@vildvittran: Det där beror nog mer på din uppfriskande tidlöshet än hans mognad. Hoppas magen (och innehållet) mår bra. Kram!

@Ebba: Jag älskar den formuleringen. Kyssa grodan och se om den fortfarande smakar prins. Jag blir sjukt glad för din skull. Kram till dig med!

Anonym sa...

Har jag "en uppfriskande tidlöshet"? Och vad egentligen betyder det...? Ska jag tolka det som att jag är barnslig trots att jag är vuxen? ;)I så fall kan jag nog hålla med dig. Tycker fortfarande det är lika roligt att spela tv-spel som att köra motorcross... Och det är väl inte så värst "medelåldersaktigt"... Hehe... Magen och innehållet däri mår ypperligt! Växer så det knakar i mitt skinn...

Comvidare sa...

Japp vildvittran, det har du. Jag tror ingen skulle kunna gissa rätt ålder på dig. Jag har tex ingen aaaning och då har vi ändå jobbat tillsammans.