LIVET OCH LITE TILL

söndag 1 november 2009

.bus eller godis?

Dörrklockan ringer i mina öron när jag närmar mig dörren.

-bus eller godis?

Åtta barn i lika många storlekar och längder står utanför.

-tyvärr, jag har inget godis hemma.

Den äldsta flickan skjuter uppfodrande fram sin påse som inte ser ut att ha någon botten.

-det går lika bra med en slant.

Fast någon slant vill jag inte ge. Jag uppmanar inte tiggeri. Fast det säger jag såklart inte. Ge mig en vacker teckning, eller en rolig sång. Vad som helst. Att stå utanför dörren, utan att ens vara utklädd känns bara som rent och skärt tiggeri.

-då väljer jag bus.

För jag vet ju att de inte ansträngt sig tillräckligt för att ha ett bus förberett.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även hos mig ringde det på dörren. 6 st fint utklädda grannbarn från 3 år och uppåt sa bus eller godis. Jag sa" vad söta ni är!" fast de ville nog höra att de såg läskiga ut. De fick en slant och jag fick en rolig bus-sång. m