LIVET OCH LITE TILL

tisdag 18 mars 2008

.mitt oranga kuvert

Få se om jag fattat det rätt. Jobbar jag på som en flitig liten myra i 33 år (!!!) till så kommer jag att kunna kvittera ut 11 300 kr i månaden (räknat i dagens penningvärde) när jag går i pension.

Nej, vänta lite. Nu fick jag inte med tjänstepensionen. Nu så. Rätt summa ska vara 11 357 kr i månaden.

Hm.

Jag har en svag känsla i kroppen av att känna mig blåst. Lurad. Utnyttjad.

Äh.

Antar att pensionärer lever av den genuina tillfredsställelsen man känner när man bidragit till den svenska välfärden i hela sitt yrkesverksamma liv. Sånt kan man inte köpa för pengar! Min dröm om det lilla huset vid medelhavet får fortsätta vara en dröm. Det blir billigast så.




Minnesanteckning: spara den där kupongen jag fick med posten idag. Den med 5 kr rabatt på bröd. Återanvänd plastfolien som löken var inlindad i. Undersök om man kan diska i badkaret samtidigt som man badar. Använd samma te-påse minst tre gånger. Leta fynd i klädkontainern. Passa på att ta tuggummit från personer du kysser. Åh. Ett tips kan vara att leta efter matrester på samma ställe.

Inga kommentarer: