LIVET OCH LITE TILL

måndag 10 mars 2008

.5 ml flytande skräck

Trots innovativa idéer och löften om dyrbara gåvor så är penicillin flytande skräck för ett barn. Den vita, beska (bittska?!) vätskan rynkar små näsor och tvingar fram tårar.

En timme förflöt innan koppen var tom och innehållet hade runnit ner på rätt ställe. I övrigt var köket en krigszon. 5 ml pencillin på bordstabletten och 5 ml på månadens nummer av fängslande läsning från civilekonomerna. Ett glas juice på nystruken vit bordsduk. En par dl vatten på golvet i ett vackert stilleben med glassplitter från finare glas som bas.

Och jag är tydligen "dum".

Förra gången hon var sjuk fick hon medicinen i tablettform. De svalde hon utan problem informerade hennes pappa mig om nyss.

Det var värst vad "dum" jag känner mig nu då......

3 kommentarer:

Pseudonaja sa...

De flesta mediciner för barn verkar finnas i tilltalande smaker numera. Dock ej penicillin. Det är något i den smaken som är så vedervärdigt att det inte går att dölja. Det är bara att bita ihop; både för barn och förälder...

Steina sa...

Se till att få tabletter i stället! Du och Elsa måste inte ha de här konflikterna om hon kan svälja tabletter!!!!! Ger bara dumma känslor och onödig mammaknäpphet.

Comvidare sa...

Och bara sådär svalde hon kvällsmedicinen när jag tittade bort. Och så ville hon leka. Det fick hon. Jag var legogubben som var en gumma.

Det sitter nog med i humöret än smaken misstänker jag.