LIVET OCH LITE TILL

fredag 26 februari 2010

.positiv särbehandling

Jag spelar med. Jag vet hur tankarna går. En övergiven ung kvinna med ansvar över en bil. Ett ansvar som hon inte kan bära. Hon måste räddas.

Räkningen signar ner på golvet och spricker i tre delar. Jag behöver bara plocka upp en del.

Kontoret fylls av ironiska skratt. Min bilmekaniker är tydligen känd för sin diskriminerande prissättning.

Jag skrattar med. Och förtränger för ett ögonblick att jag nog fått orättvisa fördelar på grund av mitt kön.

Motorn surrar genast igång när jag vrider på nyckeln, och jag kan andas ut. Denna gång! Köldknäppen har kostat mig 2000 kr på en vecka, men då ingår hushållsel och uppvärmning i hyran och annan (för mig) positiv särbehandling.

1 kommentar:

L sa...

hmmm... min mekaniker hävdade att jag skulle betala "knullskatt" för en justerad handbroms.... behöver jag nämna att det åtföljdes av ett höhöhöhö....