LIVET OCH LITE TILL

tisdag 16 februari 2010

.kejsarens nya kläder på en bebis

Det finns en sport som kvinnor dominerar i. Eller i alla fall vill ge sken av att de behärskar intill fulländning. Jag kan inte bedöma resultatet och utse segrare, för jag är i total avsaknad av talang. Faktum är att jag ifrågasätter min kvinnlighet rakt igenom, om detta nu är, som jag starkt misstänker, en beteende för/bland/med kvinnor.


Sporten heter "se vem bebisen är lik" och går till på följande sätt. Kvinna, gärna äldre sådan, dyker ner över nykläckt varelse och scannar av alla tänkbara detaljer på barnet. Det kan vara en örsnibb som är lik en avliden morfars, eller ett kroppsspråk som är en kopia av pappans när han var liten, eller en näsvinge som är en mosters.

Jag gapar och undrar hur de kan skilja en blöjklädd skogaholmslimpa från en annan.


Men som sagt, det kan vara fejk.

Ungefär som Kejsarens nya kläder.


Inga kommentarer: