LIVET OCH LITE TILL

onsdag 2 december 2009

.marionettdockorna

Mot fikarummets kala väggar avtecknas två skuggor. Man ser att de rör sig, nästan dansar, för nära värmeljusen har skrattet tagit plats.

Han som skulle få åka till New York var den som kräktes upp en frätande kommentar för att provocera, och visst nappade hon. Så mycket att hon tappade talförmågan. Men i förvirringen som uppstod riktades ilskan mot en annan fikagäst, och orden med de vassa kanterna radades upp på bordet med de mördande blickarna som sällskap. Och spelet kunde börja!

Någonstan mitt bland värmesökande projektiler känner hon hur någon tagit kontrollen över hennes armar, och när hon fokuserar blicken så ser hon att liknande trådar är även fästa vid motståndarens kropp. Det är först då de hör saliga andetag.

Han som skulle få åka till New York leker lyckligt med sina små marionettdockor.

Och blicken säger, dansa mina små dockor, dansa!

Och de dansar!


6 kommentarer:

Ebba G sa...

Är det du som är hon?
Och varför låter du dig i så fall bli styrd som en marionett? Jag fattar nog inte sammanhanget.

Anonym sa...

Ibland fattar jag verkligen ingenting av vad du skriver, men det verkar som om nån vann den där resan i alla fall (vad var motiveringen egentligen?)

/C

Comvidare sa...

Åh, har jag varit otydlig igen? Jag vill ju vara lite lagom mystisk, men samtidigt kristallklar.

Jag vet inte hur det blev så, men han (som inte fick åka till New York trots allt) lekte med oss andra två utan att vi fattade vad som hände.

Inte vill jag dansa som en liten docka heller, men jag blev vilseledd. Flera gånger om dessutom. Han stack åt oss små köttbitar hela tiden så att vi andra två alltid hade nåt att bråka om. Själv satt han lugnt i stolen och njöt. Hänger ni med nu då? Han = ond, jag = god!

Pseudonaja sa...

Det verkar inte vara så roligt att fika hos er, eller var det bara en tillfällig dip?

Ebba G sa...

Men varför vill du framstå som mystisk?

Maria sa...

Har inte du bara typ en kollega? Vem är vem här? Jag begriper inte heller men blir ju så klart nyfiken, låter som en udda fikarast :)