LIVET OCH LITE TILL

tisdag 22 december 2009

.de 26 julklapparna

Mitt i bruset blev det plötsligt klart. Oändliga rader av bokstäver som yrde framför ögonen på mig, stannade plötsligt till länge nog för mig att hinna uppfatta budskapet. Någon saknade julklappar.

I lådan på jobbet låg ett par biobiljetter. Och lite andra saker som någon säkert önskat sig. Så jag gick till nästa kontor och fick med mig några saker till. Och i huset intill fick jag även omslagspapper till chokladasken och det andra. 26 prydligt inslagna paket med rim hamnade i händerna hos de som firar jul med de som inga har.

Julstämningen var visst inte där jag trodde den skulle vara.

14 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Snyggt! Nästa år gör vi det ännu större!!

Ebba G sa...

Fattar inte... har du fixat julklappar åt folk som inte firar jul eller åt folk som inte har pengar till julklappar? I så fall... Stor applåd! Och det spelar faktiskt ingen roll om det är dåligt samvete eller ren godhet som driver dig.

Comvidare sa...

Jag vet inte varför den gruppen människor firar jul på ett café. Kanske är det för långt hem. Kanske för att de dricker upp pengarna som ska gå till mat. Kanske vet de inte hur man firar jul.

Men Ebba, det spelar faktiskt ingen roll. En god jul behöver alla! Och paket gör underverk för barnsligheten, eller hur?!

Mr T. sa...

Du får INTE se hur filmen slutar!

Anonym sa...

Det var verkligen fint gjort - jag blir glad...

Ebba G sa...

Jag blir stum.
Om du tror att folk som drar omkring på julöppna cafeer gör det för att de inte "vet hur man firar jul"... Herregud.
Säg att du inte menar det.
Snälla, säg att du inte tror att folk "har för långt hem"
Bara sudda ut. Snälla.

Mr T. sa...

Vad spelar det för roll Ebba? En god gärning är en god gärning. Inte bryr väl den medellöse Haralds små snoriga barn om varför de får en uppsättning japanska servettringar i päronträ? De är bara överlyckliga över att få trä upp dem på sin sorgsne faders långa näsa..

Ebba G sa...

Mr T - det var just det jag skrev i förra kommentaren- att själva gåvan är värd att applådera. Jag vet på eget skinn vad det betyder att få något mitt i misären.
Men människosynen ... den är inte OK. Jag gillar Comvidare. massor. Men ... det där känns inte som det jag hittills läst i hennes blog. Så, jag måste reagera, det bara är så.
God jul förresten.

Mr T. sa...

Man kan ha ett gott hjärta utan att ha personlig erfarenhet eller kunskap om/erfarenhet av misär eller vad som orsakar den. Tycker inte det visar på en taskig människosyn när hon faktiskt säger att hon inte vet varför. Hon drar bara på sig faderns tomtedräkt, hoppar in i taxin och yttrar de bevingade orden: "Kör till slumkvarteren!"

Själv är jag mest bekymrad över att jag tydligen närt en KOMMUNIST vid min barm..

Comvidare sa...

Men hallå! Här lämnar man bloggen obevakad i ett par dagar och så hittar jag detta när jag kommer tillbaka!

Ebba, vad är det för fel på min människosyn när jag gissar att det kanske kommer studenter till julfirandet och som inte åker hem till släkten i skåne mellan tenorna? Eller att nysvenskar tittar in i lokalen för att få en stor dos svenska traditioner? Eller alkolister som behöver nåt varmt i sig? Eller andra, också helt vanliga sällskapssjuka människor.

Jag har aldrig firat jul där, så jag vet faktiskt inte. Kvar blir mina gissningar. Och det som stod i tidningsartikeln som föranledde paketinsamlingen.


Men i övrigt så har jag inte så djupa traditioner av att samla in paket till de som inga får, så hugg inte huvudet av mig för att jag försöker. Alla är vi barn i början. Och nej, jag tänker inte sudda bort.

God fortsättning på julhelgen Ebba! Och till dig med Mr T som jag bara anar vem det är.

Ebba G sa...

Skönt. Tack.
Ditt språk är inte så lätt att tyda... i alla fall inte för mig. Ofta missar jag helt vad det är du skriver om. Som nu,men det är ju bra att det går att reda ut.
God fortsättning!

Mr T. sa...

Jaså? Jag tror att du inte har en aning.. ;-) God Fortsättning ändå!

Comvidare sa...

Ok Mr T, är du en nykomling här? I så fall är du väldigt välkommen.

Mr T. sa...

Nykomling, ja.. Tackar!