LIVET OCH LITE TILL

tisdag 3 februari 2009

.yrke:clown

Våra nya morgonrutiner gör att vi kliver rätt in i myllret av fem- och sexåringar, som nyss fått en stadig portion gröt, när vi kommer till skolan (ja, min femåring tror fortfarande att hon går i skolan, och ja, jag har fortfarande inte mage att korrigera henne). Mätta och glada fem- och sexåringar är en strålande publik att visa upp konster för. Så tycker min dotter och uppmanar mig att spexa för hennes kompisar.

"Åhhh, min mamma är så knasig" utbrister hon och låter kroppen illustrera.

"Säg nåt dumt igen mamma" uppmanar hon sedan och vänder sig om för att kolla att hon har den samlade skarans uppmärksamhet.

Och det har hon. Den här mamman är känd för att göra det oväntade. Och säga det där som är så knasigt att alla bara slår sig för pannan och skrattar osäkert högt. I morse fick alla läppstift. Och så kunde man lura mamman att det satt en fågel på hennes axel.

Belöningen är en flock glittrande ögon och ett ormbo av små varma händer som vill fånga mina.

Min femåring blir avundsjuk och lycklig på samma gång.

Femåringen lånar nyårsklänningen och dansar runt till tonerna av sina egenkomponerade låtar med "engelsk" text.

3 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Lyllo E med en sådan mamma!
Och fotot är magiskt!!

Pseudonaja sa...

Där kan man verkligen snacka om att få sig en stor omgång energi!

Mrs Li sa...

Härligt! Kan du komma förbi på mitt kommunkontor och göra samma sak? Det räcker med en gång i veckan. Helst på onsdagar, då är kollegorna som surast av någon anledning ,)