LIVET OCH LITE TILL

onsdag 4 februari 2009

.en slank han dit...

Det är när den lil(l)a bilen dansar över till fel vägbana som jag tappar andan. Mötande bils strålkastare fräter i lungorna och får blodet att isa sig. Bilen dansar vidare ett par ögonblick innan den rätar upp sig igen. Skräcken har exploderat i mitt huvud lämnar kvar bultande tinningar när andningen stabiliserat sig så smått igen.

Två gånger har jag hamnat i diket längs den väg som jag tvingas köra fyra gånger varje dag. Varje dag flyttar skräcken in i mitt bröst. Varje dag lämnar vita händer avtryck på ratten. Varje dag tittar jag osäkert på vägbanan för att läsa om någon har skrivit till mig att allt kommer att gå bra.

Att huvudet måste in i skräcken, det vet jag. Men det känns oändligt mycket lättare att köpa en ny bil. Med antisladd, fyrhjulsdrift och som väger ett ton. Än att provocera fram det som jag vet kommer att förlama mig.

I fantasin kör jag armarna i sidorna och vägrar, men vardagen låter mig inte komma undan...

5 kommentarer:

Anonym sa...

men att börja resan lite tidigare för att kunna köra långsammare fins inte i huvudet???
/K

Comvidare sa...

Bra tanke. Jag kör redan i max 70 och får redan båda skolbussarna i släptåg. Men för att ditt tips ska bli verklighet så måste jag nog ringa runt till alla som bor längs vägen också så att de kan planera sin resrutt utifrån mig och min hastighet.

Det torde gå ganska fort.

Åh, jag fick just en fantastikst bra idé. Jag skyltar om min bil till "långsamtgående fordon".

Att jag inte tänkte på det tidigare!

Tack för ett givande samtal K!

Tesa sa...

Det där låter inget vidare. Ta det försiktigt!
Du skulle ha min bil, och det finns inget antispinn och annan skit som är livsfarligt när det väl sätter igång och krånglar. Inte om - när.

Min lilla bil (klass 2 i storlek) är fantastisk på vinterväg, ett underverk även i 120 knyck! Det märks knappt när man sneddar över snösträngar... till och med P undrade hur f-n det kunde komma sig. Och han har en både större och tyngre bil...

Anonym sa...

haha men det är ju sant.... anpassa farten efter underlaget, körkunskapen, däck, hjulinställningar, sikt, trafik mm.
Sedan så är bromssträckan densamma, med och utan fyrhjulsdrift och antisladd ;-)
/K

Comvidare sa...

Helvete! Skulle jag anpassa farten efter allt det där så skulle jag inte ens komma från parkeringen.

Men...bilen passerade ialla fall bilprovningskontrollanternas skarpa blickar utan anmärkning i morse....bara en sån sak.