LIVET OCH LITE TILL

tisdag 10 juli 2007

.hur gammal är jag egentligen?

Åkte till IKEA idag. Jag inser att jag inte är i min forna form. För vad jag minns så blev jag inte totalt knäckt av en halv dags shopping. Det blev jag nu. Somnade så fort jag kommit hem. Vaknade fyra timmar senare. Underbart. Kommer att gå jättelätt att somna ikväll. Yes. Jag är ju helt groggy.

Jag fick ett tips av en vän när jag beklagade mig. För att klara IKEA så måste man (tydligen) förbereda sig. Typ i stil med Skinnarmo. Minutiös planering.

En dag innan:
Planera (noggrant notera vad det är du behöver, skriv på en lista)

Ett par timmar innan:
Meditera (fokusera kraften)

En timme innan:
Dinera (pasta? havregrynsgröt?)

På IKEA:
Fokusera (du vet varför du är där....)
Parera (många hinder på vägen, tex glödlampor i som med lätthet kan rivas ner med en fullproppad gul prasselkasse)
Cirkulera (det finns ingenting att se....)
Flanera (försök åtminstone se shoppingvan ut, när den panikartade känslan infinner sig så låt det inte synas...)

En timme efter:
Reflektera (vem la ner värmeljushållare, grytunderlägg, soffkuddar, hylla, temuggar, färgpennor, tidningsställ, 5 meter tyg, batterier i min kasse? Eller - jaha, då har man återigen bara köpt en massa saker som inte fanns med på listan...)

2 kommentarer:

2maz sa...

Jag är helt övertygad om att IKEA har en hel armé av underbetalda stackare med halvkriminellt förflutet vars enda jobb är att stoppa ner en massa prylar i folks kundvgnar innan de når kassan. Garanterat ligger de bakom MINST 40% av företagets omsättning. MINST.

Comvidare sa...

Aha, vilken lömsk plan. Men faktsikt förvånandsvärt trovärdig. Jag menar, hur skulle det annars gå till som?