LIVET OCH LITE TILL

lördag 18 juli 2009

.mannen och kvinnan på en blankett

Härnösands kommun.

Blanketter. Blanketter i dåliga kopior. Blanketter som är omöjliga att fylla i.

Det ska fastställas hur mycket vi ska betala i barnomsorgsavgift. Viktigt, viktigt.

Kom till första raden "kvinnans namn" och till andra raden "mannens namn".

Vilken man och kvinna syftar de på? Adam och Eva? Kvinnan som är gift med barnets pappa? Och han som jag inte lever med? Jag är vårdnadshavare så det är inte jag, det vet jag i alla fall.

Sen ska det fyllas i inkomst. Mannens inkomst för sig och kvinnans för sig. För tydligen är det viktigt att veta vem som tjänar vad.

Och som extra knorr i kaoset så ska vårdnadshavare 1 och vårdnadshavare 2 skriva under! Inte mannen och kvinnan som ovan! Men hallå!


Eftersom jag inte lyckas fylla i blanketten så ringer jag till högsta hönset. Inte ens hon vet. Så jag får göra så gott jag kan. Hemma hos pappan så bor det en man och en kvinna. Det får bli dem.


Lämnar omöjlig blankett vidare. Fast jag skrev under den tomma blanketten innan.

Klart.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Well...heteronormativiteten skapar omöjliga blanketter för alla oss som inte lever enligt den normen...Om man är skild, homo eller ena föräldern är död eller i värsta fall båda så finns det ingen blankett...Scary

Ebba G sa...

Hm. Jag tror inte man ska blanda in pappans nya fru i det här. Hon skulle väl i och för sig kanske kunna tänka sig att bidra till barnomsorgsavgiften som tack för att hon får låna ditt barn... men, är det realistiskt att tro, att hon verkligen är SÅ tacksam? ;)

Comvidare sa...

Tänkte mycket på er också när jag såg blanketten. Vilken förolömpning det är för alla oss som inte tillhör (det i och för sig utdöende släktet) kärnfamiljen!

Ebba G, jag är inte så dum som jag verkar. Min dotter är skriven hos dem, alltså ligger betalningsansvaret hos dem. Båda två, eftersom de är gifta.

Klart som korvspad!

Nästan.

Cecilia N sa...

När jag var utan anställning och springvikade blev jag förkyld på ett mer häftigt sätt och blev tvungen att fylla i FK:s blankett. (Det var för sisådär drygt tjugo år sen, jag tror de har ändrats sen dess.)

Inte fasen visste jag hur mycket jag skulle jobbat om jag inte varit sjuk?

Inte en ruta var i rätt format för att jag skulle kunna fylla i den på ett nöjaktigt och sanningsenligt sätt. (Jo, namn och personnummer rymdes bra.)

Så jag skrev ett långt brev som förklarade mitt liv och så skrev jag under blanketten in blanco och avslutade brevet med att nu när de hade fakta så fick de stuva in uppgifterna bäst de ville i de där små rutorna.

Majoy, jag kan ana krångligheten ...