LIVET OCH LITE TILL

torsdag 9 augusti 2007

.vad sa du?

Vad är det som gör att vi blir så irriterade när nån inte hör eller förstår vad vi säger?Irritationen står inte på långa vägar i proportion till problemet. E kan bli helt galen på mig när jag inte förstår vad hon menar. I bilen idag pekade hon ut genom fönstret och sa "titta". Jag såg inget som hon uppenbart kunnat mena och frågade vad hon ville visa. Hon sa "titta" igen. Och jag frågade igen. Sen skrek hon åt mig. Då skrek jag tillbaka. Var det en rimlig reaktion från nån av oss? Nej, men dessvärre vanlig.

Min far, som hör rätt illa, menar att det största problemet med det är att folk blir så arga när han inte hör. Han menar att han knappast kan rå för det. Sant.

Och hur många gånger har man inte höjt rösten när man ska göra sig förstådd för nån som inte talar samma språk?

Vadan den starka reaktionen? Varför så kort stubin?

Inga kommentarer: