LIVET OCH LITE TILL

söndag 12 augusti 2007

.steg 10 - bättre fly än illa fäkta

Det som lät som en bra idé var inte det. Har det någonsin hänt förut? Svar:japp. Men har man lärt sig nåt av det då? Svar:nej. Den här gången har jag försökt ha en relation utan att blanda in för mycket känslor i ett tidigt skede. Det kan lätt bli så för mig att personen jag dejtar får gå igenom det stora utvärderingstestet. Ni vet, kommer han att bli en bra pappa? Kommer vi att ha intressanta saker att prata om även som pensionärer? Vad ska vi bo när vi gift oss? Standardfrågor för en ensamstående mamma som dejtar. Lite mycket att svara på innan man ens hunnit till dejt nummer tre, tänker ni. Kan vara så. Kan vara så.

Ny strategi. Comvidare bygger upp en väldigt kompakt mur. Nu ska minsann ingen få komma förbi. Inga förväntningar. Ingen risk att bli sårad. Behörigt avstånd var det.

Resultat. Personen hittar en spricka i muren och tar sig förbi. Svin! Så vad gör man nu? Den spontana tanken är att fly fort som ögat. Behörigt avstånd var det. Den mer modiga varianten är att ta det som det kommer. Våga riskera nåt. Våga hoppas. Våga lita på en annan människa. Våga lyssna på sina egna känslor.
Det ni ser är ryggen på mig när jag flyr hals över huvudet. Vem har sagt att jag är modig?

Inga kommentarer: