LIVET OCH LITE TILL

söndag 19 augusti 2007

.min handelslista

Min ekonomi räcker till en utsvävning per måndag. Denna månad blev det en gigantisk hög kläder (som vägde ett ton när kön till kassan masade sig fram i snigelfart) till min dotter. Den kommande månaden funderar jag på följande:
-nya glasögon (antireflexbehandligen har släppt och jag ser konstant genom en dimma)
-åka till Stockholm och hälsa på mina systrar (en syster ska gifta sig, planering behövs)
-digitalkamera (har man ingen kamera alls så är man lite handikappad)
-serva bilen (på tiden säger serviceboken)
-gå till tandläkaren (minns inte ens när jag var där senast)

Hur prioriterar man?

3 kommentarer:

Tesa sa...

Oj...du undrar precis samma sak som jag gjort den senaste tiden.
Jag vill allra helst köpa blixtar.
Dyr utsvävning dock.

Troligtvis går pengarna till bilen för den tar mig till kärleken och ut i Sverige (och lite till tandläkaren) och sen får jag spara igen i ett år ungefär för att komma upp i samma summa igen.

Gunilla sa...

Om du låter bli att köpa glasögon så kan du även spara in pengar på de andra punkterna! Se här:

"Låt bli att köpa glasögon 1": Om du avstår från glasögonköp så leder det till att du ser dåligt när du kör bil, vilket rimligen borde betyda att du inte ska köra bilen alls. Därmed finns det ingen anledning att serva den = ett antal tusenlappar sparade.

"Låt bli att köpa glasögon 2":
Fixar du inte glasögon så ser du dåligt när du ska ta kort. Därmed finns det inte heller någon anledning att köpa digitalkamera = ytterligare massa pengar sparade.

"Låt bli att köpa glasögon 3":
Om du inte köper glasögon så blir det svårt att ta sig till Stockholm. Förklaring: Du kan inte köra bil (se punkt 1). Du kan inte heller ta tåg/flyg eftersom du är en modern kvinna som bokar biljetter via internet, och du kommer inte att se tangenterna utan nya glasögon. Pengar således sparade även här.

"Låt bli att köpa glasögon 4":
utan glasögon ser du inte telefonnumret till tandläkaren och då kan du inte boka tid = ännu mera pengar i plånboken.

Slutsats: köper du glasögon kan du göra allt det andra också...
Fasen, jag överlåter beslutsfattandet till dig ändå. :)

Comvidare sa...

tesa: jag är helt oförmögen att spara pengar så jag måste bränna dem på "nyttiga" saker medan de ännu finns. Annars kommer de att öka omsättningen för de lokala företagarna. Troigtvis de som hanterar livsmedel i någon form.

gunilla: bra tänkt där. Jag låter bli att köpa glasögon och då löser sig allt. Äntligen. Som jag väntat på den ulitmata lösningen. Har bara ett par frågor kvar.
1. Kan Elsa bo hos dig? har problem att lösa barnomsorgen utan bil.
2. Kan du komma upp och föreviga mina minnen med din kamera?
3. Har du Mastercard eller Visa?Det är ganska lätt att boka biljetter via SJ's hemsida. DU fixar det lätt!
4. Du råkar inte händelsevis vara en tandläkare?