LIVET OCH LITE TILL

fredag 26 mars 2010

.tjugan som försvann

Hon är i upplösningstillstånd och discot har knappt börjat. Hon vill att mamma ska komma.

Jag hittar min stora, lilla tjej i en soffa så långt bort från det som skulle vara roligt som hon bara kan komma. Ansiktet har runnit ner över klänningen och landat i en hög på golvet. Jag böjer mig ner och samlar upp henne i min famn.

Och det jag lyckas fånga upp är rester av skam.

Modet hade tagit discots minsta tjej till kiosken och handen hade pekat ut en blå chipspåse. Jag kan tänka mig att kön bakom var lång och fjärilarna i magen många. Men när fingrarna trevade i väskan efter den prassliga tjugan så var den borta.

Kvar stod skammen och visste inte var den skulle ta vägen.

5 kommentarer:

Ebba G sa...

Skammen??? Varifrån skulle den komma? Var hon inte bara ledsen och arg för att någon stulit hennes pengar? Och förvirrad?
Skulle du själv skämmas i en sån situation? I så fall tror jag du behöver rota lite i själen. Det finns inget att skämmas över för den som blivit bestulen.
(Och om det var du som glömt lägga pengarna där... ja då är det ju du som ska skämmas....)
Skönt att din famn fanns där i alla fall - men du, jag skulle hjälpa gluggisen att fatta att hon absolut inte gör något fel när hon vill betala men inte kan. Oavsett anledning.

Comvidare sa...

Lugna dig Ebba, du vet inte bakgrunden eller omständigheterna. Hon hade själv slarvat bort pengarna. Och hon är definitivt inte typen som kastar sig in i det hon inte kan, och att samla så mycket mod är ett jätteprojekt för henne.

När vi hittade slanten igen så övade hon ett par gånger med mig innan hon vågade sig fram igen.

Så jag antar att hon är som sin mor, hon vill inte hamna i en utsatt läge utan att veta hur man kommer därifrån. Men nu kanske hon inte kraschar igen om pengar saknas.

Ps. Resten av kvällen var ett enda långt kvitter. Ds

Ebba G sa...

Jahaja, då lugnar jag mig. Och tänker att hon kanske är en lite slarvig kopia av sin mor... som väl också vill ha koll? eller? Förresten, om hon slarvat bort pengarna... då blev det väl inga chips? Typ?
Äh, jag är nog för sträng....

Ebba G sa...

Och så läser jag som en kråka - du skriver ju att hon hittar pengen, och då är det ju klart att hon ska ha chips. Den här dagen har börjat som den fortsätter... (läs min blog får du se....) och jag som ska vara världens mest lyckade återvunna morsa idag... typ. (håll en tumme är du rar)

Vardagslyx... sa...

Det är klart det var skam. Me inte vuxennskam såklart!! Hade valt ut den bästa påsen och få passera kön UTAN!! Stackars henne!! Tur hon har världens bästa mamma som kan samla upp högen och henne!!!