LIVET OCH LITE TILL

onsdag 13 januari 2010

.osynlig varningsskylt

Tre timmar att slarva bort. Tre långa timmar på en kall centralstation. Bäst att dra ut på aktiviteterna så mycket som möjligt. Middag! Två timmar och fyrtiofem minuter kvar.

Boken i packningen tittar uppfodrande på mig. Tryckförarutbildning, 130 sidor. Öppnar boken och börjar läsa. Ståstaplare. Dubbelverkande cylindrar. Motviktstruck.

Någonstans mitt i boken hamnar en man intill mig. Jag drar väskan närmare mig. Måste han välja just det stället att krångla med sin jacka på? Stödbenstruck. Drivmotor. Godshantering.

Närmare slutet av boken ställer sig tjejerna intill upp för att gå. På tyska hör jag att något är fel. På engelska förstår jag att en handväska är borta.

Aha, därför valde han just den platsen att svepa med sin stora jacka! Lömskt. Skrämmande! Det kunde ha varit min dator som försvann och enda anledningen att den inte gjorde det var för att jag var sur, trött och ville inte bli bökad med.

Skyltarna som varnade för väsktjyvar hade jag sett, men inte tittat på. Osynligt blir synligt.

1 kommentar:

Mr T. sa...

Hade du haft en mera spännande bok hade du nog varit en väska fattigare. Citat ur "Varför jag föredrar ointressant litteratur"