LIVET OCH LITE TILL

måndag 17 augusti 2009

.en småstad rymmer nästan allt

Jag brukar säga att den här småstaden jag bor i har det man behöver...om man har allt. Saknar man en viktig ingrediens så är man rökt. Har du inte jobb så är det omöjligt att hitta ett. Lever du inte i en relation så är det omöjligt att hitta någon att dela ditt liv med. Har du inte en inbyggd barnvakt så är du låst.

Jag är singelmamma.

Jag vill träna.

Mission impossible. För man får inte ha sin dotter sittandes utanför lokalen. Och det finns inget rum där hon kan leka tills jag tränat klart.

Vad ska jag göra av henne?

Personalen rycker på axlarna. Det är ju knappast deras problem. Det är ju en policy de har. En policy som de förövrigt inte informerar om. Inte på något sätt. Inte på hemsidan. Inte i receptionen när man köper årskortet. Inte på anslagstavlan. Och definitivt inte i träningslokalen.

De säger bara till när man trampat i klaveret.

Jag hatar att bli tillrättavisad för något jag omöjligt kunnat veta.

Jag hatar att det är så jävla osmidigt att vara singelmamma.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullkomligt med dig, singel eller ej, det är ju fullkomligt stenålders när det kommer till kvinnor med barn i Härnösand. Här har utvecklingen inte bara avstannat utan helt uteblivit. Jämför tex med Umeå (ok kanske tufft att jämföra med en utav Sveriges mest långtkommna städer vad gäller jämställdhet men i a f). Om du inte vill ta med dig barnet in på träningspasset finns möjlighet till barnpassning (tips för barnvänliga studenter att dryga ut sin månadspeng), vidare finns mikrovågsungnar,barnstolar och skötbord, leksaker m m på i princip varenda kafe och restaurang, om man nu har det behovet. Internetkafeer finns för äldre barn...Kanske dags för en uppiggande insändare i stadens blaska !

Anonym sa...

Ja - håller med föregående talare!! Skriv en insändare - bifoga bilden också. Heja på!

Anonym sa...

Snacka om dold policy!
Varje företag är väl mån om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Hur kan de då utesluta alla singelföräldrar.
Skriv en insändare och namnge företaget/ alternativt beskriv företaget så att ingen kan missta sig på vilket det är. Om du namnger det så kanska tidningen ej tar in insändaren pga de tjänar pengar på annonser. Först när det svider för företaget så kan man bli benägen att ändra på sig.
I Umeå har de haft barnvagnsbio till stor glädje för alla småbarnsföräldrar

Comvidare sa...

Vad är det här!? Tre anomyma kommenterare. Jag svimmar (nåja) av nyfikenhet när jag inte vet vem som skriver vad.

Hm. Kanske man skulle författa något. Fast jag tror jag börjar med ett mail till ansvarig. Jag vill inte börja kasta skit innan jag förhört mig för hur det ligger till som. Om det blir en insändare eller inte beror således på svaret.

Återkommer i ämnet.

Tack för responsen.

Anonym sa...

Hörru, lämna Elsa hos oss! Ingen blir gladare än Lova! Och trebarnsmorsor har ändå inte tid att gå på gym! ;-) Kram S