LIVET OCH LITE TILL

onsdag 28 oktober 2009

.winnerbäck for dummies

Nu jävlar Winnerbäck ska du få dig en omgång, tänker jag och googlar texten till låten som spelar från stickan. Det har aldrig klickat fullt ut mellan oss. Och eftersom jag förstått att jag inte ser vad andra ser, så drar jag slutsatsen om att det handlar om texten. Kanske något mellan raderna? Eller ett budskap om man spelar låtarna baklänges i slowmotion? Vi ska träffas om en månad så jag känner pressen…

Så därför nördlyssnar jag. Med texten framför mig.

Och fattar inte ett dugg.

Det säger jag såklart till en av Winnerbäcks absolut största (nörd)fan. Han ser ut som om han ska dö, och jag undrar om jag under påverkan av diskussionens hetta råkat säga något om att jag ska mörda hans barn.


Men jag fattar fortfarande inte ett dugg.

Är det gryning? ”när mörkrets sista trummor dånar ut”
Är det skymning? ”när kvällens första frusna stjärnor vaknar”

Och ljuger han för sin skull? ”du visste nog att jag hade mina skäl”
Eller för någon annans? ” jag skänker dig den sista lögn jag har”

Nu får ni språkatleter där ute hitta nåt jag kan säga om den här låten så att jag inte avslöjar att jag har noll koll.

Winnerbäck for dummies!


när natten är här ska jag lämna allt tillbaks
vinet & skulden jag har
du visste nog att jag hade mina skäl
ett sätt att ge, ett sätt att ta

när mörkrets sista trummor dånar ut
överger & lämnar mig kvar
jag blundar i en frusen tyst minut
ett mycket sällsynt exemplar

ljus - stanna kvar
kom & var min vän
ljusna mig igen, igen, igen

du sätter all din tilltro till en dröm
till sångerna som tar ens liv till slut
din skönhet inspirerar till en lögn
när mörkrets sista trummor dånar ut

& varför stod du annars här?
du kunde valt den andra vägen
du läser mig kapitel för kapitel
jag är mindre stolt nu, mer förlägen

ljus - stanna ...

kom & var min vän för en sekund
när kvällens första frusna stjärnor vaknar
bli mitt sista halmstrå för en stund
vi som har allt, vi som saknar

jag skänker dig den sista lögn jag har
jag offrar & betalar vad som krävs
när natten är här ska jag lämna allt tillbaks
resterna jag frossat i förgäves

Ps. Jag böjer mig ödmjukt för raden "ljusna mig igen". Den är läskigt bra. Ds.

7 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

Jag vet inte ens om jag tycker om dig längre....

Ebba G sa...

Jamen den här texten är mäktig.
Om kärleken som avslöjar allt och om rädslan att förlora allt.
Om lögnerna man visar upp eller bilderna, de skönaste man har av sig själv som ska dölja skavankerna.
Och ljuset som avslöjar drömmarna, visar verkligheten som kanske inte duger för den man älskar.
Rädslan att vara sig själv
och rädslan att inte få vara sig själv om man ska bli älskad...

Åh, många många bottnar.
och vackert!

Anonym sa...

Men du... Du skriver ju själv texter som är öppna för tolkning. Man måste ju inte förstå allt, det härliga är ju när texter är öppna för var och ens egna tolkningar, beroende på vad man själv gått igenom och vad man själv kan känna igen sig i. Skulle man bara gilla gilla låtskrivare som hade texter som var enkla att tyda så finge man väl hålla sig till att lyssna på dansband.

Kan ge dig några tips på winnerbäcktexter som är oerhört vackra:
1) Min älskling har ett hjärta av snö
2) Om du lämnar mig nu
3) Tidvis
4) Hjärterdams sista sång
5) Kom änglar

Jag tror att du har en skatt av texter att upptäcka när det gäller Winnerbäck!

Comvidare sa...

@Vardagslyx: Om länken mellan dig och mig går via skäggiga Winnerbäck så känns det väldigt skört. Och så blir jag lite överaskad. Jag trodde att vår kärlek baserades på var som finns i min plånbok...

@Ebba: Du menar så! Vilken sjukt bra låt i så fall. Och undrar om den inte handlar om mig? Och dig? Och grannen? Och han som jag brukar möta när jag åker till jobbet? Och hon som tog betalt för min lunch i måndags?

@maria: Man måste gilla dansband av den anledningen. Lättsmält som havregrynsgröt ungefär. Winnerbäck kräver nog ett par glas vin och några starka ostar. Inget man äter varje dag alltså, men jävlar så gott när man gör det. Ska lyssna (och läsa!) dina tips Maria. Tack för dem.

Comvidare sa...

Sköna omskrivningar av snö i "Min älskling har ett hjärta av snö". Den gillade jag att läsa. Mycket.

Du gav mig lite begripligare texter än den jag själv försökte tolka mig på. Det var snällt av dig.

Men jag kommer inte undan känslan att det är väldigt mycket olycklig kärlek och högar av krossade förväntnignar i hans texter. Mår han riktigt bra, undrar jag? Han kanske behöver en kram och en kopp varm choklad.

Anonym sa...

Ja vem behöver inte kramar och varm choklad? Och vem skriver bra när man mår bra? Det är ju i eländet (och svälten och misären) som de bästa texterna föds :)

Vardagslyx... sa...

Vad skönt att du är klokare än jag. Det är klart vår vänskap är baserad på ditt spenderarkonto i min butik! Puss!