LIVET OCH LITE TILL

tisdag 15 juli 2008

.cykla försiktigt

Precis innan jag ska bege mig hem, ensam, i sommarnatten kläcker S ur sig:
-"Du är inte orolig för våldtäktsmännen då?"
-"Vilka? Vad? Eh?"
-"Ja, de har ju tagit en av dem, men det är fortfarade två kvar. Mannen de tog säger de blev hetsad av de andra två. Kan tänka mig att de letar efter någon ny att hetsa till våldtäkt.
-"Hur många har de våldtagit?"
-"Tre, polisen har ju gått ut med en varning. Tjejer ska inte gå ensamma"
-"hmm"
-"Hej då, då! Det här måste vi göra om någon gång!"

Bakom varje husknut, varje buske, varje trottoarkant satt en potentiell våldtäcktsman. Jag tittade skeptiskt på alla som jag mötte på vägen hem. Kvinnor och barn inkluderat.

Jag tror jag stannar inne idag. Faktum är att jag tror jag stannar inne resten av sommaren.

Inga kommentarer: