LIVET OCH LITE TILL

söndag 31 augusti 2008

.bilens terapi

Var det omständigheterna som gjorde att min medpassagerare valde att berätta mycket privata delar om sitt liv klockan strax före klockan åtta en torsdagsmorgon? Omständigheterna såsom att hennes bil inte startade och att känslorna redan stormade i henne. Jag hade ju aldrig sett henne förut. Och hon visste definitivt inte vem jag var heller. Men ett par ögonblick efter att hon satt sig i bilen pratade vi om hennes depression, förhållandet till sin styvpappa, sonens problem att hitta en skola där han passade in. Hon öppnade sig. Blottade sig.

Men sen tänker jag. En vän till mig pratar, lite skämtsamt i och för sig, om att bli terapeut. Det magiska med hans metod skulle vara att han tog med sig patienten i bilen och bara körde omkring. Han är övertygad om att de viktigaste samtalen förs i bilen.

Så! Finns det något förlösande med bilens tysta brummande? Något tryggt med träden som passerar utanför? Är det sträckan som utmanar oss att vara äkta?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Var annars finns en plats där man slipper se på varandra när man pratar, där man inte behöver avgöra hur man ska sitta eller hur man ska vända sig, med en hel värld av visuell distraktion som avdramatiserar. Och inte blir det tyst heller.

Å andra sidan, hamnar man i bilen med fel person är det en effektiv plats att hålla någon fången.

Comvidare sa...

Om nu samtalet skulle flyta på så bra att det börjar pirra i kroppen och att läpparna vill göra annat än prata...då är bilen inget bra ställe. Jag slår fast vid att vissa typer av samtal lämpar sig bäst i hångelvänliga miljöer.

(inte för att avvika från ämnet eller så)

Anonym sa...

Mmm.. sen finns det sånna bilar som den mitt ex hade där hela framsätet var en soffa.......

(....men den typen av samtal jag syftade på var av typen när man vill fly från platsen men inte kan.)

Comvidare sa...

Jag vet vad du syftade på, men min fantasi skenade iväg. Kanske berodde det på de heta hångelscenerna jag bevittnade precis innan reklamavbrottet. (Hur heta nu Renee Russo och Pierce Brosnan kan vara i en omotiverad hångelscen där de överspelar totalt....)