LIVET OCH LITE TILL

fredag 18 april 2008

.min bästa vän och lunchen

Min bästis kom in och åt lunch med mig. Jag deklarerade kaxigt att jag skulle betala. Försökte se ut som en riktig businesswoman. Log brett över disken. Viftade med kortet. Skrev en oläslig signatur på kvittot. Sen spelade jag världsvan och valde pinnar. Nickade till halvbekantingar jag mötte.

Jag var het. Maten var hetare. Men det låtsades jag inte om, världsvan som jag var.

Då tog plötsligt samtalet en otäck vändning. Bästa vännen refererade till sin och dotterns födelsedag som just varit. Samma födelsedag som jag totalt glömt bort. Alltså bästa vännens födelsedag! Aj, fan.

Grattis på födelsedagen då, sa jag och nickade nonchalant mot tallriken, andades in och log brett.

Snygg räddning! Världsvant liksom.

Inga kommentarer: