LIVET OCH LITE TILL

torsdag 3 april 2008

.en tand för en tand

Om?
Om du hade möjlighet att byta en egenskap mot en annan, vilken skulle det vara? Reglerna är enkla. Man får inte byta bort skräp mot bra. Typ dålig andedräkt mot snygg häck. Ariel bytte väl sin ljuvliga sångröst mot ben? Det är i så fall ok.

Jag kan inte låta bli att alltid önska att jag kunde spela piano eller gitarr. Men vad är det värt?

Är musikalitet lika mycket värt som humor?

Vill man byta till sig ett bildskönt ansikte om man måste ge upp sin musikalitet?

Tänk om mängden goda egenskaper är konstant?

Om!

Kom igen nu, får jag några bra förslag?

Jag byter min matlagningstalang mot att kunna spela piano.

14 kommentarer:

Tesa sa...

Om man inte behöver byta bort något för att få/kunna något annat då? I vissa fall kan man både få och äta kakan. Det kräver förstås lite ansträngning, men det går.

Anonym sa...

Om jag får bli skitsnygg byter jag bort att kunna spela klarinett! Känns som om det senare inte är precis självraggande.

Annars kommer jag på saker jag vill ha men inga bra grejer jag vill ta bort.

Comvidare sa...

Tesa: Det är ju ansträngningen man vill komma undan. Som att bli rik genom att vinna på lotto. Man kan bli rik om man jobbar hårt också, men de flesta vill nog helt enkelt bara vinna. Bara sådär!

Bek: Ja, visst är det inte så lätt att hitta nåt man vill byta bort. Men jag undrar om inte klarinett går under kategorin "skräp". Hi.

Tesa sa...

Fast...ansträning måste inte vara jobbig heller, den kan vara rolig.

...är jag jobbig nu? :)

Skulle jag byta nåt mot nåt annat så försvinner inga musikkunskaper iallafall. Inte ens för ett vackert ansikte, vackra ansikten blir bara gamla och försvinner sen men musiken lever vidare och det ger mer än beundrare. Dessutom ger det beundrare också när jag tänker på det.

Pseudonaja sa...

Jag har humor och spelar gitarr. Vad ska jag ta mig till nu då? *rådvill*


;-)

Pseudonaja sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Steina sa...

Nix. Här byts inget mot något annat. Här arbetas. Och vilas.
en tredjedel arbete, en tredjedel fritid och en tredjedel vila och sömn.Alltsammans kärleksfullt ordnat med största möjliga glädje.
Byts alltså inte mot något men receptet är gratis.

Comvidare sa...

Ja, Tesa du är jobbig! Faktum är att ni är jobbiga allihop! Hålla på och inbilla mig att "man duger som man är" och "...you have to pay it in sweat"

Gah! Ni är så PK hela bunten.

(nejdå, ni trampade inte alls på en öm tå.....inte alls)

Vardagslyx... sa...

Jag tycker du ställer en viktig fråga... svaren visar ju att vi är rätt nöjda ändå. Eftersom vi hittar ganska få saker vi kan tänka oss att byta bort...? Men jag tror att dom som inte kan hitta nåt dom vill byta till sig inte är 100 ärlig...

Comvidare sa...

Jo, men Maja, det svåra är inte att hitta nåt att byta TILL sig. Det svåra är att hitta nåt motsvarande bra man vill byta BORT.

Tesa sa...

Ok.... jag var 100% ärlig om det jag sa men jag är inte präktig. :)
(Vad är PK förresten?)

Det finns en sak jag skulle kunna tänka mig att byta bort.
Min rökning mot ickerökning. Gills det?

Comvidare sa...

PK=politiskt korrekt.

Och rökning mot icke rökning gills inte alls. Faktum är att rökning sällan gill(a)s.

Vardagslyx... sa...

...fasen.. då gills säkert inte rund mage mot platt mage heller...

Tommy sa...

Det handlar ju helt enkelt om att byta en egenskap som man har mot en som man inte har.

Jag har enligt min fäkttränare talang för fäktning men eftersom klubben är nedlagd har jag ingen användning för den egenskapen.

Den skulle jag därför vilja byta bort mot en bra sångröst.

Tänk att få sjunga karaoke utan att möta besvärade blickar. =)

Tänk om det fanns en egenskapsbank där man kunde byta fram och tillbaka efter behov. Undrar hur man skulle betala ränta?