LIVET OCH LITE TILL

måndag 17 september 2007

.du ser inte så dum ut, men du kanske är det

Temat på förra veckan var tydligen "vackert yttre ger vackra fördelar". Faller själv djupt ner i den fällan. Alltså genast tror att den vackra är bättre på något sätt än den mindre vackra. Nu pratar jag såklart om något så ytligt som yttre skönhet. Jag känner mig mer tvivlande till tjocka personers kapacitet, än trendigt välklädda. Jag känner mig mer tvivlande till korta personers intelligens än sportigas.

Yttre skönhet ger fördelar. Det är bara att konstatera. Bartendern och kyparen höll på att springa benen av sig för att bjuda på förstklassig service till min vackra syster. Det plockades upp jackor, det torkades bord, det trånades och smörades. Vid minsta blink från systern så ökade servicen potentiellt (eller var det potent-iellt???). Vi skrattade så vi grät åt denna förhäxning.

På det mer personliga planet så kan jag konstatera att jag är förfärligt pinsam. Jag beklagade mig till och med för den korta, tjocka, men fantastiskt rolige och kvicktänkte mannens räkning. Tyckte att det var synd för honom att han inte var en hunk. Men visst fasen är det synd om mig för att jag är så ytlig?

Kände en spontant kärlek till en person som dök upp på jobbet. När en annan person dök upp i samma ärende så var min spontana tanke helt annorlunda. Likheterna var kompetensen, åldern, erfarenheten. Skillnaden var utseendet. En var fräsigt klädd, den andra såg ut som en tant. En var smal och sportig, den andra överviktig.

Varför gör jag så? Dömer hunden efter håret. Varför gör andra så? Låter sig vildeledas av ett yttre.

5 kommentarer:

Tesa sa...

Ingen aning faktiskt varför det är så men egentligen så är det väl bara att ta en titt in i djurvärlden, fåglarnas värld t ex och se, vem vinner chansen till en parning om inte den som har det snyggaste boet, den vackraste skruden, den vackraste sången osv.

Jag har också gått och funderat en hel del över det här under veckan som varit. Framför allt har jag funderat över hur jag själv ska lära mig bli ännu bättre på att genomskåda allt ytligt för att snabbt komma underfund med om det finns nåt där under skalet som är användbart.

Comvidare sa...

Mm, jag är medveten om att jag missar rätt många guldkorn därute. Hur genomskådar jag andras ytlighet? Hur genomskådar jag min?

2maz sa...

Jag tycker inte det minsta synd om alla dessa ytliga stackare därute. Du, jag och resten av mänskligheten har helt enkelt någon form av genetisk programmering som bäddar för ett visst mått av ytligt intresse. Har säkert som vanligt något med artens fortlevnad att göra. Sen är det ju vissa som praktiserar ytligheten mer utstuderat än andra. Hos vissa blir det t.o.m. ett självändamål, och då börjar det bli riktigt tragiskt.

Men om ingen raggar på fula människor så kommer de fula människorna att dö ut så småningom. Problemet är ju att de i brist på ånnat raggar på varandra, men det kanske Bodström kan stifta någon lag mot så småningom. Under tiden citerar jag en okänd person vars intellektuella status ännu är en gåta:

"Prata inte med fula människor, de kan få för sig att det är ok att se ut så."

PS. Kan också ha något att göra med att synen står för 80% av informationsinsamlandet i konkurrensen mot de övriga fyra sinnena. DS.

Micke sa...

Hmm, som tur är så har vi alla olika tankar om vad skönhet är. Så det finns hopp även för de fula.
Fördomar är väldigt svårt att komma runt, vi har dem alla, men det är ju ett plus om vi iallafall är medvetna om våra egna fördomar.

Om det verkligen är så att du avfärdar människor på grund av övervikt och klädsel du inte uppskattar, så är det både tråkigt för de som du avfärdar men egentligen mest tråkigt för dig själv. Varför du gör så? Ja du.
Men va f-n du är nog inte värre än nån annan. Det här var lite knöligt att ha nån åsikt om. Det känns inte helt rätt.
En nypa salt var det ja.
Voff

Comvidare sa...

De dåliga nyheterna är att jag är så pass ytlig när jag inte har fått någon som helst information om personen på förhand. Vid första intrycket har man inte så mycket mer än utseendet att gå på. Tyvärr.

De goda nyheterna är att första intrycket inte alltid består. Fula och feta människor kan bli fantastiskt vackra och 10 poängare kan se ut som skräp efter ett tag om de bara består av ett tomt skal....