LIVET OCH LITE TILL

söndag 21 juni 2009

.VM i argumentation

Så här låter det klockan halv elva, en helt vanlig kväll innan en tidig morgon. Ordagrant vill jag tillägga. Femåringen är knivskarp. Mamman har inte mycket att komma med.

-Men E somna nu!

-Jag vill inte!

-Du ska sova

-Men jag vill inte, hur ska vi göra då?

-Det finns inga sätt, du ska sova.

-Det finns sätt. Det finns flera sätt. Jag kan sova i din säng. Jag kan komma upp och prata med dig en stund.

-Men sluta nu, du måste sova.

-Du är inte snäll. Jag är snäll med dig så du måste vara snäll med mig. Jag hjälpte dig med rabarberpajen. Jag lät dig vila på soffan.

-Ehh

-Var lite snäll då, annars kommer jag inte att vara snäll tillbaka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm...det där är inte argumentation, det är väl snarare...manipulation... ; )

Kotte sa...

Hehe, ja bäst att vara snäll då :)

Comvidare sa...

Ja, du har rätt M. Det är manipulation. Av den värsta sorten dessutom.