LIVET OCH LITE TILL

lördag 10 november 2007

.spår

Vad kan man utläsa från de spår som man lämnar efter sig.

Förstår personen som kommer efter mig att jag medvetet krossade isen med min sko bara för att jag älskar det ljudet?

Förstår jag vilken relation mannen och kvinnan har till varandra bara utifrån att följa deras fotspår på stigen? De går sakta, men vem går före? Är de vänner. Mor och son? Älskande?

Förstår jag vart det ensamma rådjuret är påväg? Spåren följer stigen en kort bit men försvinner sedan ut på kalhygget. Vilken känsla finns i djurets kropp? Frihet? Rädsla? Längtan?

Förstår jag vems tamhunden är vars tassavtryck syns i nysnön? Kom den i sällskap med nån, eller har den möjligen smitit hemifrån i ett obevakat ögonblick? Vart är den påväg? Vilka lukter träffar dess känsliga nog? Vilka andra världar uppenbarar sig i dess medvetande?

Förstår jag, och alla andra, vars liv kommit och gått sedan hövdingen begravdes under ett stenröse, vilken betydelsefull person han var? Förstår vi vilka krav han ställdes inför? Förstår vi vilket arv han lämnade efter sig? Förstår vi hur många år som förflutit sedan dess? Hur många beslut som fattats?

Förstår vi att vi bara är ett litet spår?

1 kommentar:

Micke sa...

eftertanke, seende, mig tycker om. varm kram du får.