LIVET OCH LITE TILL

söndag 11 november 2007

.har du funderat?

Har du funderat över hur din blogg kan uppfattas av folk som läser den?

Nej, det har jag inte!

Jag skriver om det jag ser, jag skriver om det jag känner, jag skriver om det jag upplever.

Är allt sant? Handlar det om mina känslor? Är det mig själv som jag beskriver? Har det nån betydelse för dig som läsare?

Skriver jag annorlunda om jag vet hur jag uppfattas?

Ska jag ta hänsyn till läsarens åsikter?

Ska jag fundera över hur min blogg kan uppfattas av folk som läser den?

Vad säger du, kära läsare?

5 kommentarer:

Tesa sa...

1. Du ska skriva om det så som du upplever det.

2. Nej det har ingen betydelse för läsaren. Läsaren bildar sig ändå sin egen uppfattning om hur människan bakom bloggen är.

3. Ja, man kan skriva annorlunda om man vet hur man uppfattas. Men man ska försöka komma förbi det.

4. Ta hänsyn till läsarens åsikter? Det beror väl på? För att debattera, eller för att lära sig av? Alla har vi nåt att lära av varann.

5. Nej. Fundera är bra, men det är bättre att engagera tankarna på sig själv och sin egen utveckling av det hela då.

6. Nu har jag sagt mitt och du...ändra inte ditt skrivande bara för att nån annan vill det. Jag gillar det som det är, så vill du ändra på något så ska det vara för att DU vill det.

2maz sa...

Instämmer i att om något ska ändras så är det för att DU vill och ingen annan. Men det är bra frågor. I synnerhet att ställa till sig själv.

Micke sa...

Det finns lika många åsikter om det du skriver, som det finns läsare gissar jag. Om du skulle inrätta ditt skrivande efter dom åsikterna, vilkens åsikt skulle då gälla?

Den dagen du börjar tänka på hur det uppfattas så börjar du med självcensurer.

Läsaren, vill nog tro att det du skriver är verkligt, det är ju själva skälet till att han läser. Vill han läsa en saga eller en roman läser han nog inte din blogg. Din blogg har ju karaktären att den är självupplevd antingen av dig eller av andra.

Om du ska fundera över hur din blogg uppfattas…
Ja, om du förlorar på, eller skadas personligen, eller om du skadar andra oskyldiga på grund av hur läsaren kan uppfatta den.
Nej, om du får ut mer av ditt skrivande än du förlorar på grund av det.

Så tänker jag. Men Jag är Jag och Du är Du. Och det är Din åsikt som är den som ska gälla.

Tommy sa...

Näe, jag har inte tänkt på hur min blogg uppfattas av folk.
Däremot funderar jag på hur jag som person uppfattas av mina läsare. Jag väljer att sålla i mina tankar när det gäller att skriva lika väl som jag sållar när jag pratar med folk. En del information vill jag hålla för mig själv och då gör jag så.
På min blogg är det jag som bestämmer..=)

Jag skulle vilja vända på frågan..
Har du funderat på hur du kan uppfattas av folk som läser din blogg?
Och bör man det?
Vad vill man visa med sin blogg?
Vad är själva syftet?

De här frågorna varierar från bloggare till bloggare men tror att man borde kanske tänka igenom VARFÖR man bloggar.

Så funderar jag...

Moddan sa...

Om man inte är annonym så lägger man automatiskt på en form av censur. Jag vet att många hävdar att så är det inte alls, men det är det visst! *ler* Om du fungerar någorlunda normalt så tar du hänsyn till viss del eller fullt ut. Här smyger sig en automatisk censur in, medvetet eller omedvetet, det är bara så! Därför kan jag ha full förståelse för de som bloggar annonymt utan att för den skull kränka någon.