LIVET OCH LITE TILL

måndag 12 juli 2010

.säng, säng, säng, sova, sova, sova

Mitt långbenta tjatbarn har två ständigt återkommande önskningar som tycks slita hjärtat ur kroppen på henne när jag säger "nej".

Den första handlar om att se på film. Det är det första hon påpekar när hon kliver över tröskeln (och ja, jag inser såklart att jag måste säga "nej" oftare än jag säger "ja" för att bli av med det tjatet)

Den andra önskningen handlar om att sova i min säng. Min säng är himmelriket på jorden. Disney World och Legoland i ett. Och alla sorters chips. Min säng har magnetisk dragningskraft för där hamnar de flesta lekarna. De mest klingande skratten. Och hennes nybadade kropp.

Själv kan jag inte minnas att mina föräldrars säng hade någon dragningskraft överhuvudtaget (att tänka på den nu gör att jag tappar aptiten, men jag försöker ta på mig glasögonen jag hade när jag var liten). Minns att det var bra att ligga och läsa i för att solen landade på överkastet. Men det är allt.

Och när jag tänker efter så inser jag varför min E är så trollbunden. Jag har sprängfyllt sängen med positiva minnen. När hon fortfarande rymdes på en arm så var det där vi lekte, och faktiskt fortfarande gör. Den som alltid lagt tvåldoftande nakenfis i min säng, är jag. Det är under täcket som vi legat och småpratat om vad som hänt och vad vi har kvar att göra. Det är bland kuddar och dun som vi haft svettiga brottningsmatcher.

Nu ska jag krypa ner intill snusmummriken, för jag klarade inte av att säga "nej" i kväll heller.




2 kommentarer:

L sa...

Åh, tror nog mer det beror på att föräldern i fråga är tillräckligt öppen och varm för liten flicka att "tanka" kärlek och närhet. Mina föräldrars säng var inte heller en plats jag ville vara i, men det hade ju sina skäl. Vi vill vara nära för att det är tryggt och skönt att vara nära.... eller??

L sa...

Åh, tror nog mer det beror på att föräldern i fråga är tillräckligt öppen och varm för liten flicka att "tanka" kärlek och närhet. Mina föräldrars säng var inte heller en plats jag ville vara i, men det hade ju sina skäl. Vi vill vara nära för att det är tryggt och skönt att vara nära.... eller??