LIVET OCH LITE TILL

söndag 11 maj 2008

.tåg vs. flyg

På flyget kostar en renklämma (ihopvikt rund kaka med smör och en (1) skiva renött) med en kopp te hutlösa 50 spänn. På tåget (första klass) bjuder de på te och frukt. 0-1

På flyget insisterar de på att blåsa kalluft på mig tills knäna böjar skaka. På tåget är det näsan de försöker köldskada. Oavgjort. 0-0

På flyget har var sak sin plats, men ingen på bekvämt avstånd från mig. På tåget kan jag utan problem bygga ett fort runt mig med mina saker (dator, choklad, nyköpta kläder, matrester, tekopp). 0-1

På flyget får man logga in sig med fingeravtryck. På tåget måste man gräva fram pappersbiljettet som genom ett mysterium redan letat sig längst ner i väskan. 1-0

Flyger man så kommer man fram på utsatt tid. SJ lyckas väl pricka rätt var femte gång kanske (drar mig till minnes förra resan med tåg och förseningen på en timme och med en 39 graders varm Comvidare som chippade efter andan). 1-0

Tar jag tåget så kan jag klappa mig på ryggen hela vägen hem, och njuta av ett rent samvete. Jag tar mitt ansvar för nästkommande generationer och lämnar lite god miljö kvar till dem. 0-1

Jag summerar:
Flyg – Tåg: 2-3

Så nu vet ni det!

1 kommentar:

Steina sa...

Men.. tåget kommer nästan alltid i tid. Har åkt varenda vecka hela våren och bara kommit sent ett par gånger. Och du glömde priset.... tänk att det går att ta sig tur och retur till stockholm för under trehundra kronor med lite tur, och för under tusenlappen med lite mindre tur. Dessutom går det att be om värme på tåget. Alla poäng till rälsburet för min del!