LIVET OCH LITE TILL

onsdag 30 maj 2007

Ett moraliskt dilemma!

Kvarnmott, vilket gulligt litet ord. Känns biodynamiskt. Bonderomantik. När jag inte vet vad det betyder vill jag sortera det bland ord som ger positiva associationer.

Kvarnmott, vilket vidrigt litet ord. Ger min kväljningar. Anticimex. Nu när jag vet vad det betyder önskar jag att jag aldrig lärt mig dess betydelse.

Jag vill också bidra till ett hållbart sammhälle. Jag vill ta mitt ansvar som överkonsumerande västerlänning. Källsortera. Cykla till jobbet. Lågenergilampor. Äta krav- och rättvisemärkt.

Nu har jag onekligen hamnat i ett moraliskt dilemma eftersom ekologiska spannmålsprodukter innebär en ökad risk för ofrivilliga möten med vingbeklädda insekter. Om vi säger så här - jag uppskattade inte besöket igår kväll.

2 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Men kvarnmott låter i alla fall som något litet och gulligt. Mjölbaggar låter som ett stort, lurvigt hot med horn.

A N N I K A sa...

Usch, sådana har jag också haft. I mjöl och i hamstermat. Inte gulligt alls. Sprider sig gör de också. Dåvarande maken tyckte det var rysligt spännande att ytterligare ett mjölpaket rasslade när jag tog ner det från hyllan och tyckte vi skulle undersöka innehållet grundligt. När jag tvärvägrade föreslog han att han kunde göra det utomhus. NEJ! sa jag och slängde det i sopnedkastet (med plastpåse om, så att det inte skulle läcka ut något). Nån måtta på galenskaperna får det vara.